V Česku v posledních letech výrazně klesá prodej kondomů, které při pohlavním styku chrání před nechtěným otěhotněním a pohlavními chorobami včetně nemoci AIDS.
Obchodníci i zdravotníci soudí, že nižší zájem o kondomy mají na svědomí moderní formy antikoncepce a uvolněné sexuální chování Čechů, kteří v posledních letech ztrácejí z AIDS strach.
Paradoxně. Nakažených virem HIV v Česku totiž rychle přibývá. V loňském roce se virem nakazilo 90 lidí, tedy v průměru jeden člověk za čtyři dny.
ČTĚTE VÍCE: Česko: Každé dva dny nový HIV pozitivní |
Investice do reklamy mají prodej spasit
Prodejci kondomů proto více investují do reklamy, aby zejména u mladších lidí zvýšili četnost používání prezervativů.
Barbora Bastlová ze společnosti ACNielsen tvrdí, že zatímco od května 2003 do dubna 2004 se v českých obchodech s potravinami a smíšeným zbožím, drogériích, lékárnách a u čerpacích stanic prodalo 17,7 milionu kondomů v hodnotě téměř 141 milionů korun, o rok později jejich prodej klesl na 16,3 milionu kusů (131,5 milionu korun).
Infobox
Dovozy prezervativů(v milionech korun)
Rok Suma 2006* 23,0 2005 60,6 2004 61,5 2003 47,6*Od ledna do dubna
Od loňského května do letošního dubna pak Češi za 15,8 milionu prezervativů utratili necelých 133 milionů korun.
"Prodeje prezervativů opravdu klesají. Z podvědomí Čechů se totiž vytratil strašák AIDS, a lidé navíc začali upřednostňovat jiné formy antikoncepce," řekla Silvie Farniková z českotěšínské společnosti OLZA-Trading, která v Česku distribuuje prezervativy Pepino.
Infobox
Dovozy prezervativů(v milionech korun)
Rok Suma 2006* 23,0 2005 60,6 2004 61,5 2003 47,6*Od ledna do dubna
Dovozci proto přešli do protiofenzivy. Spolupracují s různými sdruženími na pomoc HIV-pozitivním lidem, pořádají pouliční propagační akce, bezplatně rozdávají prezervativy například na hudebních festivalech a hlavně masivně investují do reklamy.
"Máme obrovské billboardové kampaně a propagujeme naše prezervativy i na internetu, kde si hlavně mladí lidé mohou najít všechny informace. Myslím, že letos by se již i díky těmto akcím mohl prodej kondomů zlepšit," uvedla Farniková.
Prodej prezervativů má podle ní sezonní výkyvy - jejich nejvyšší spotřeba bývá v létě, kdy pravidelně vzrůstá sexuální aktivita lidí. "Letos se ale kondomy dobře prodávaly i v zimě, což bylo zřejmě způsobeno její netypickou délkou," podotkla Farniková.
Češi podle odborníků i přes hrozbu AIDS a dalších pohlavních nemocí v sexu riskují. Nechráněný styk s neznámým partnerem mělo podle jednoho z výrobců kondomů 54 procent Čechů. V žebříčku 41 zemí se tak Česko ocitlo na 12. místě; nejvíce riskují Norové, kde nechráněný styk s neznámým partnerem přiznaly tři čtvrtiny lidí, nejméně Indové, kde to potvrdila pětina.
Po zlepšení z počátku devadesátých let, kdy pod hrozbou AIDS začalo stoupat v Česku užívání kondomů, se lidé podle sexuologa Petra Weisse nyní proti pohlavním chorobám méně chrání. "Nechali se ukolébat, protože katastrofické předpovědi se naštěstí nenaplnily," uvedl.
Vulkan už nevyrábí
ČR je nákazou zasažena minimálně. Lékaři v Česku evidovali celkem 878 HIV pozitivních, u 199 z nich se rozvinula nemoc AIDS. Podlehlo jí 119 Čechů. Lidé trpící nemocí AIDS se nyní dožívají výrazně vyššího věku než v minulosti. Mladí lidé se proto AIDS přestávají bát a v posledních letech roste počet nově infikovaných.
V Česku se nyní prodávají pouze kondomy dovážené ze zahraničí, zejména z Thajska a Německa. Jediný český výrobce, firma Vulkan Intim Brands, totiž před několika měsíci prezervativy přestal vyrábět. Ve svém závodě v severočeském Hrádku nad Nisou je už jen kontroluje a balí. Prezervativy Primeros se nyní vyrábějí v Německu v závodu společnosti CPR, s níž se loni Vulkan spojil. Podle šéfa Vulkanu Romana Kociána jsou důvodem stěhování výroby hlavně úspory a lepší kvalita.
V loňském roce se do České republiky dovezly kondomy v hodnotě 60,6 milionu korun, a naopak jejich vývoz obnášel 33,34 milionu korun. Za první čtyři měsíce letošního roku byly do Česka importovány prezervativy v hodnotě téměř 23 milionů a vývoz tohoto zboží činil 9,7 milionu korun.