Dubí - Stálice ve vybavení českých domácností ztrácí na popularitě. Výrobce tradičního porcelánu nazývaného cibulák, Český porcelán Dubí, odhadl, že jeho prodeje poklesly meziročně o 11 procent.
I přesto ale přinesl konec roku oživení, které pomohlo společnosti vyrovnat ztráty z letošního jara a výrobce tak za letošní rok očekává zisk. Informovala o tom ČTK s odkazem na ředitele společnosti Vladimíra Feixe.
"Pokud porovnáme vánoční prodej za měsíc prosinec po Zlatou neděli, zjistíme, že ve všech došlo k poklesu prodeje cibuláku a hrnků v souhrnu o 11 procent," řekl ČTK Feix. Tento porcelán je přitom hlavním motorem firmy.
Největší odbyt má před Vánoci pražská prodejna porcelánky, hlavní zásluhu na růstu prodeje má přitom export, největší zájem má o porcelán s modrou kresbou Korea.
Krize přišla na jaře
Nejlepší léta zažívala dubská porcelánka na konci 90. let, kdy se tržby pohybovaly okolo dvousetmilionové hranice, zatímco jiné české porcelánky bankrotovaly a končily s výrobou. Letos na jaře ale přišel propad a velká část z téměř tří stovek zaměstnanců musela zůstat doma na neplaceném volnu.
Krom tradičního modro-bílého nádobí se zabývá i výrobou klasického spotřebního porcelánu, duchcovská filiálka Royal Dux vyrábí hlavně figurální porcelán.
Právě Royal Dux letos hospodaření firmy nečekaně táhne, prodej mu vzrostl asi o 20 procent. Souvisí to i s trendem ve vývozu, v němž jsou na odbyt dražší kusy s vyšší přidanou hodnotou a nižšími náklady na materiál.
Výroba celé firmy letos podle Feixe klesla o šest až osm procent, tržby ale maximálně o pět procent a dosáhnou asi 130 milionů korun. Ekonomický výsledek by ale měl být pozitivní, stejně jako v minulých letech. "Již dnes víme, že Český porcelán skončí v příjemném zisku," prohlásil Feix. Deset milionů hodlá firma proinvestovat do modernizace své výroby.