Brno - Vadí vám na billboardech nahota nebo genderové předsudky? Tak obrázek zvěčněte a pošlete jeho fotku do soutěže. Ve středu začal další ročník ankety Sexistické prasátečko, která se snaží upozornit na nevhodné reklamy v Česku.
Pořadatelem je organizace Nesehnutí spolu s online deníkem Aktuálně.cz.
"Mnoho lidí považuje za sexistické pouze reklamní spoty s obnaženými či spoře oděnými dívkami," uvádí organizátoři. Za pozornost přitom podle nich stojí i méně viditelné, ale o to nebezpečnější projevy, které zachycují nerovnost mezi muži a ženami.
"Sexismus si většina lidí spojuje jen se sexem. Proto si myslí, že kritizujeme jen nahotu v reklamě. Ve skutečnosti se však sexismus vztahuje k pohlaví," vysvětluje Petra Havlíková z organizace Nesehnutí.
Jedná se podle ní o nejrůznější stereotypy. Tak třeba muž, který dokáže vydělat peníze, ovšem o děti a domácnost se nepostará. Nebo žena, která sní o dokonale čisté koupelně a nezvládá řídit auto. Pořadatelé sem řadí i veškeré znázorňování starších lidí, které je na základě věku diskriminuje.
Výběrem nejsexističtější reklamy přitom hnutí Nesehnutí nehodlá útočit na samotné firmy, které se k podobné propagaci uchylují. "Naopak je chceme upozornit na nevhodnou reklamu," komentuje Havlíková.
Fotografie sexistických reklam ze svého okolí mohou čtenáři zasílat do konce září na adresu [email protected].
Podívejte se, jak dopadl loňský ročník Prasátečka: