Společnosti UPC a Karneval se mohou spojit. Fúzi jedničky a dvojky mezi kabelovými operátory schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Zdražovat smějí, ale opatrně
Firmy ale musí splnit několik podmínek, které mají zajistit rovnováhu na českém trhu, například mají do roku 2010 omezené možnosti při zvyšování cen, řekl dnes novinářům předseda ÚOHS Martin Pecina. Spojením vznikne dominantní společnost v oboru kabelových televizí a silnější protihráč Telefónice 02 na trzích hlasových služeb a internetu.
Firmu Karneval chce za více než devět miliard korun koupit společnost Liberty Global, která vlastní operátora UPC. Po spojení vznikne operátor se zhruba 800.000 klienty, který bude nabízet kabelovou televizi, rychlý internet a telefonní služby. Nový hráč na trhu by měl mít dominantní pozici jen dočasně, míní Pecina. Předpokládá, že kabelové televizi začne konkurovat digitální vysílání, a to už od roku 2010.
Právě následující čtyři roky bude firma omezená při určování cen. Do konce roku 2007 nesmí UPC podražit analogové vysílání vůbec, potom až do roku 2010 jen o inflaci a náklady na energie a vlastnická práva.
Program se nesmí ztenčit
UPC musí zachovat současnou programovou nabídku. Zavázalo se také, že ostatním kabelovým operátorům umožní za běžných podmínek přístup k programům, na které získá výhradní práva. Nové programy může odmítnout, i tady má ale přesně stanovené podmínky. Úřad tak chce zabránit zneužívání vyjednávací pozice vůči poskytovatelům programu, vysvětlil Pecina.
UPC se navíc zavázalo oddělovat náklady a výnosy, aby bylo jasné, za jaké peníze které služby financuje. To má zamezit takzvanému křížovému financování, kdy firma používá výnosy z jedné služby na náklady jiného produktu.
Proces integrace podle mluvčího UPC Františka Maliny odstartuje ihned po Novém roce a bude trvat 12 až 18 měsíců. Zákazníkům by neměl způsobit žádné problémy. Firma bude nabízet služby pod jedinou značkou UPC, Karneval pomalu zanikne.
"Cílem je vytvořit takovou společnost, která se stane silným hráčem na českém telekomunikačním trhu, a která si bude moci dovolit průběžně inovovat nejen současné služby, ale zavádět i služby nové, ke spokojenosti zákazníků," uvedl s tím, že společnost se zaměří na zvýšení dynamiky rozvoje internetových a hlasových služeb a zkvalitňování televizních služeb mimo jiné s ohledem na nástup digitalizace.
Telefónica: Nebojíme se
Největší konkurent Telefónica O2 se podle mluvčího Vlastimila Sršně spojení rozhodně nebojí. "Na území celé republiky svým zákazníkům poskytujeme komplexní a integrované služby v oblasti fixní i mobilní telefonie. Nově dokonce také televizního vysílání prostřednictvím O2TV," dodal s tím, že televizi přes pevnou linku si za tři měsíce pořídilo 15.000 lidí. Telefónica mimo to poskytuje rychlé připojení k internetu přes ADSL 450.000 zákazníkům, provozuje 2,5 milionu pevných linek a 4,8 milionu mobilních telefonů.
UPC a Karneval nyní mají dohromady téměř 600.000 uživatelů kabelové televize a kolem 200.000 uživatelů připojených na kabelový internet. Počet uživatelů telefonních služeb se pohybuje kolem 15.000 a UPC má ještě zhruba 120.000 uživatelů satelitní televize.
Dlouhé rozhodování
Firmy požádaly o povolení spojení v polovině září. Běžně úřad rozhoduje ve lhůtě 30 dnů. Proti fúzi podalo námitky několik konkurentů z trhu kabelového vysílání i několik občanů, a úředníci si tak k rozhodnutí nechali delší, pětiměsíční termín. Souhlas s fúzí už dříve dala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
Antimonopolní úřad letos povolil všechny posuzované fúze. V několika případech určil firmám podmínky stejně jako UPC a Karnevalu. Týká se to například německého mediálního koncernu Verlagsgruppe Passau, které žádalo o spojení s tiskárnami v Praze a Olomouci, nebo Karlovarských minerálních vod a Poděbradky.
Počty zákazníků firem:
Firma | televize | internet | pevné linky |
UPC | 300 000 | 120 000 | 10 000 |
Karneval | 270 000 | 80 000 | 3 500 |
Ostatní kabel | - | 180 000 | 100 000 |
Telefónica O2 | 450 000 | 450 000 | 2 540 000 |