Praha - Nejen devatenáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Borkem, ale i navazující úseky včetně plánovaného obchvatu Českých Budějovic by mohl spravovat budoucí investor prvního dálničního projektu PPP.
Na dnešní konferenci věnované výstavbě dopravní infrastruktury to řekl vedoucí oddělení dopravních analýz ministerstva dopravy Martin Janeček.
O prvním dálničním PPP projektu by podle něj mělo být rozhodnuto do konce roku. Do té doby by vláda měla mít potřebné podklady ke zvážení, zdali se Česku vyplatí stavět zhruba devatenáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Borkem formou PPP projektu, nebo zdali bude financován standardní formou.
Nyní ministerstvo dopravy pracuje na analýze, která by měla odpovědět na otázku, zdali bude realizace formou PPP výhodnější než tradiční způsob, uvedl Janeček. Pokud by z ní ale vyplynulo, že se stavba D3 mezi Borkem a Bošilcem jako PPP projekt nehodí, bude stavba automaticky zařazena jako projekt určený ke spolufinancování z fondů EU, dodal.
PPP budou jen doplňkovou formou
Staveb, které jsou v závěrečné fázi přípravy a jsou vhodné jako projekty ke spolufinancování z evropských peněz, není mnoho, doplnil generální ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Čerpání peněz z EU by podle něj mělo být přednostní, protože tyto prostředky z Operačního programu jsou neopakovatelné. PPP projekty by pak měly být doplňkovou formou, která by přicházela v úvahu tehdy, když budou důsledně vyčerpány všechny evropské dotace.
PPP projekt na stavbu úseku mezi Borkem a Bošilcem vyjde podle odhadu ministerstva dopravy na zhruba pět miliard korun. Tuto částku ale nezaplatí stát, nýbrž soukromý investor, který poté bude dálnici 30 let spravovat. Od státu za to má dostávat peníze za její provozování.
Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím na Lužnicí.