I Google pocítil recesi. Internet ale zůstává odolný

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
17. 4. 2009 10:41
Společnost zaznamenala pokles z prodeje reklamy a mezičtvrtletně jí poprvé klesly tržby

San Francisco - Jak si vede gigant Google v době hospodářského útlumu? V porovnání s ostatními obstojně, i když slovo "krize" není ani jemu úplně cizí. I přes lepší než očekávané meziroční výsledky totiž majiteli nejpopulárnějšího internetového vyhledávače vůbec poprvé klesly tržby mezi čtvrtletími.

Za první tři měsíce letošního roku klesly tržby Google mezičtvrtletně o tři procenta na 5,51 miliardy dolarů. Meziročně jde nicméně o šestiprocentní nárůst. Také čistý zisk firmy za první čtvrtletí roku vzrostl, a to asi o osm procent na 1,42 miliardy dolarů.

Reklama na internetu: Ne pokles, jen zpomalení růstu

Důvod poklesu tržeb je podle analytiků prostý - lidé v krizi nakupují méně, a proto také méně klikají na reklamy.

"Celkově se sice nedá říci, že by byl trh internetové reklamy v současné krizi ušetřen, ale v porovnání například s televizní reklamou je na tom určitě lépe, kdy důsledkem krize není pokles objemu trhu, ale jen zpomalení růstu," popisuje situaci analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Podobně to vidí i sám šéf Google Eric Schmidt. "V podstatě se stále ještě pohybujeme v nepopsané oblasti," prohlásil na tiskové konferenci podle agentury Reuters. "Google ty dopady zcela jasně pociťuje. Uživatelé pořád vyhledávají, nakupují však méně. To v konečném důsledku znamená, že reklama přivádí méně zákazníků," přiznal.

Krácení nákladů

Tržby už se firmě sice nezvyšují tempem okolo 50 procent ročně, jak byli investoři zvyklí v uplynulých letech, výsledky nicméně překonaly odhady analytiků. "Je to díky tomu, že se Googlu podařilo na pokles tržeb reagovat také snižováním nákladů," doplňuje Moravanský.

Google jednak změnil způsob odměňování zaměstnanců, a to především tu část, která se týká výkonnostních prémií. Také ale přestal s náborem nových lidí a v letošním prvním čtvrtletí se počet pracovníků dokonce mírně snížil.

Stále atraktivní místo pro inzerenty

Podle výzkumu americké agentury eMarketer se pro tento rok předpovídá zpomalení růstu trhu s internetovou reklamou v USA na 4,5 procenta, nikoli však pokles.

"Technologie a Internet budou i nadále místem, do kterého budou inzerenti investovat," říká pro agenturu Bloomberg manažer fondu Jacobs Asset Management Darren Chervitz. "To, že stále rostou, je úchvatné."

Google navíc podle Moravanského těží ze své silné pozice na trhu, kde má přibližně dvě třetiny trhu s internetovou reklamou. "Do budoucna si také slibuje úspěch od svého nedávno představeného operačního sytému pro mobilní telefony Google Android, nicméně zatím toto velkou roli v hospodaření společnosti nehraje," dodává analytik.

Problém by se ale mohl skrývat jinde, a to ve videoportálu YouTube, který Google vlastní. Banka Credit Suisse totiž YouTube předpovídá, že za tento rok dosáhne ztráty ve výši 470 milionů dolarů. A Google zatím toto číslo nekomentuje.

 

Právě se děje

Další zprávy