Diskutovat se bude už v pondělí. Proti posudku a dokumentům, které ministerstvo životního prostředí k investici připravilo, totiž byly námitky. A v takovém případě zákon říká: vše se musí projednat s lidmi.
Infobox
VEŘEJNÉ PROJEDNÁNÍ:
- Kdy - v pondělí 10. dubna od 15.00 hodin
- Kde - v Národním domě ve Frýdku-Místku
- Co - studie posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)
- Kdo - zástupci Moravskoslezského kraje, zpracovatelé dokumentace a posudku
Už nyní je něco špatně, tvrdí právníci
Automobilka teprve před dvěma týdny definitivně podepsala memorandum o investici, nezávislí právníci však již déle upozorňují na to, že s vyřizováním dokumentů není vše v úplném pořádku.
"Proces EIA (posouzení dopadu na životní prostředí, pozn. redakce) a také další související správní řízení k investici Hyundai jsou postižena řadou závažných pochybení," řekl Jiří Nezhyba, právník programu GARDE ze sdružení Ekologický právní servis (EPS).
Podle něj je zjevný především politický tlak na co nejrychlejší a nejsnadnější provedení všech řízení vedoucích k zahájení výstavby továrny Hyundai. Právníci již dříve uvedli, že stát porušuje hned dvě evropské směrnice, když se nepokusil vybrat nejvhodnější místo pro automobilku, a přitom nechal úředníky posuzovat tři lokality.
"Hejtman Evžen Tošenovský minulý týden veřejně prohlásil, že poklep na základní kámen se chystá již v půlce května tohoto roku. V tak krátké době je možno zahájení stavby provést pouze za cenu dalších mimořádně rozsáhlých nezákonností," dodává k tomu Jiří Nezhyba z EPS.
Posudek: Hluk vadí už nyní a bude hůř
Posudek investice, díky níž má najít práci tři tisíce lidí a výroba aut v Česku vzrůst o 1 200 kusů denně, je obsáhlý, má celkem 206 stran. V bezprostředním sousedství budoucí továrny totiž leží nejen dvě vesnice, ale především Chráněná krajinná oblast Beskydy.
Stavba a doprava výrazně zvýší hluk v obydlených částech, musí být vybudován protihlukový val a stěny. Špatná situace je v Nošovicích ale už nyní.
"Stávající hluková zátěž většiny obytných domů situovaných u komunikací dosahuje podle hlukové studie úrovně, která může být pro část obyvatel příčinou výrazného obtěžování, rušení spánku a zvýšené nemocnosti," píše se v posudku.
Hluk ze samotné továrny by neměl překročit hygienické normy. "Nikdy však nelze plně vyloučit možnost obtěžování a rušení u osob se zvýšenou individuální citlivostí na hluk," stojí v posudku.
Tím hlavním, odkud by mohly odcházet emise, je lakovna automobilky. Tam se budou povrchově upravovat karoserie automobilů. Posudek ale říká, že provoz bude mít jen minimální dopad na obyvatele.
Krajina se změní
"Výstavbou průmyslové zóny včetně navazujících aktivit dojde v rozsáhlém území v podhůří Beskyd k úplné změně krajinného rázu," uvedl ve svém stanovisku šéf CHKO Beskydy František Jaskula.
Podle ochranářů se z tradičně zemědělské krajiny stane průmyslová oblast. "Ta naruší návštěvníkům dojem z chráněné oblasti jak při cestě do Beskyd, tak při pohledu z horských hřebenů do údolí," uvedl Jaskula ve svém stanovisku.
S továrnou už nebude krajina tak malebná jako dříve, míní ochránci přírody. "To je sice hodnota, která se nedá vyčíslit, ale je velmi citlivě vnímána všemi skupinami rekreantů," uvedli zástupci CHKO.
Proto by se automobilka měla zahalit do zeleně. Zpracovatelé posudku navrhují výsadbu stromů v areálu automobilky a citlivé architektonické úpravy výrobních hal. Určitě by haly neměly svítit do dálky, odborníci chtějí jen střízlivé barvy a rozhodně doporučují nepoužívat reflexní barvy.
Doprava: vlaky i kamiony
Výrazně se ale v okolí Nošovic zvýší doprava. Denně totiž má sjíždět z výrobních pásů automobilky 1 200 až 1 300 nových aut. Polovinu vozů přitom mají z Nošovic odvážet vlaky, polovinu kamiony. Kterým směrem? Větší část nákladních automobilů pojede ve směru na Frýdek Místek, zbytek pak na Třinec.
Pokud se ale na jeden návěs naloží v průměru šest nově vyrobených automobilů, bude provoz továrny potřebovat 100 nákladních automobilů s návěsy, tedy celkem 200 pohybů těchto aut za čtyřiadvacet hodin.
Posudek také počítá s tím, že bude nutné denně dovézt 1 500 tun vstupních dílů a surovin. Celkem 1 100 tun přivezou kamiony. Z toho 65 procent z výrobního závodu Kia v Žilině, 35 procent od jiných subdodavatelů z Česka.
Ale k továrně budou přijíždět také osobní auta a autobusy. Podle studie během čtyřiadvaceti hodin až stovka. Zatím největší námitky ale byly především proti tomu, že se dosud neposuzoval vliv dopravního zatížení silnice z Nošovic do slovenské Žiliny. Tento posudek se však bude dělat samostatně.
Živočichové z Koreje?
Studie EIA posuzuje také, jaký bude mít továrna vliv na oblasti patřící do soustavy Natura 2000. Dokonce se při té příležitosti zabývá tím, jestli není nebezpečí, že by investice zavlekla korejské živočichy nebo rostliny do beskydské krajiny.
"Je to další možná cesta šíření nepůvodních organismů, nelze to zcela vyloučit," připouští studie. Klimatické poměry v Koreji se totiž značně podobají klimatickým poměrům Česka. Podle odborníků by zvířata a rostliny z domovské země firmy mohly mít schopnost přežít u nás zimu.
Stavba továrny ale naštěstí nebude mít podle studie negativní vliv na území evropsky významných lokalit a ptačích oblastí v CHKO Beskydy a ani na lokalitu Niva Morávky.
Další továrna u Beskyd
Ministerstvo životního prostředí zřejmě řekne ano také továrně na výrobu pneumatik na druhé straně Beskyd - u Valašského Meziříčí. Uvedl to ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Finská firma Nokian Tyres zde hodlá ročně vyrábět osm milionů převážně zimních pneumatik pro osobní vozy.
"Příští týden vydá ministerstvo kladné stanovisko ke studii vlivu stavby nového závodu na životní prostředí, známé pod zkratkou EIA," oznámil ministr s tím, že tuto informaci si ověřil přímo na resortu životního prostředí. "Nic už nebrání tomu, aby zahraniční investor rozhodl o svém vstupu," dodal Urban.
"Je otázkou, zda podmínky, které pro stavbu továrny ministerstvo stanoví, budou reálné," řekl ale místostarosta Valašského Meziříčí Bohdan Mikušek (KDU-ČSL).
Podle Urbana může pneumatikárna přinést uspíšení stavby dálničního přivaděče k městu a zkvalitnění další dopravní infrastruktury nebo znamenat nové investice do odborného školství či zdravotnictví.