A hlavní důvod, proč italská firma chce stavět továrnu v Mošnově, je blízkost připravované továrny automobilky Hyundai v Nošovicích a už fungující výroba v automobilce Kia u slovenské Žiliny.
"Protože byla zahájena výstavba továrny společnosti Hyundai a funguje závod Kia Motors v Žilině na Slovensku, byla zóna v Mošnově vybrána jako nejvhodnější," uvedla firma v oznámení úřadům potřebném pro posouzení vlivu na životní prostředí.
Disky pro BMW nebo Audi
Italská společnost chce svoji továrnu postavit na asi devítihektarové ploše a vyrábět chce přes tři sta dvanáct tisíc kusů hliníkových disků ročně. Práci v nové továrně má až tři sta zaměstnanců.
Firma už koupila v Mošnově pozemky. "V kupní smlouvě se zavázala k vytvoření 300 pracovních míst. V podkladech, které firma dávala pro získání investičních pobídek na CzechInvest, je uvedená celková investice 840 milionů korun, z toho 730 milionů je do technologie," uvedl Daniel Adamčík z ostravského magistrátu.
Podle vedení firmy bude investice ještě vyšší.
Společnost Cromodora začala vyrábět v roce 1962 a mezi její odběratele patří automobilky vyrábějící vozidla BMW, Land Rover, DaimlerChrysler, Mercedes, Honda, Jaguar a Audi.
Mošnovská zóna, do které stát i kraj celkem investují asi dvě miliardy korun, byla jednou z těch, ze kterých si vybírala i samotná automobilka Hyundai a z hlediska vlivu na životní prostředí byla vhodnější než zóna v Nošovicích, kterou si korejská automobilka nakonec vybrala.
Do Mošnova už ale přišli i další dodavatelé automobilek. Společnost Plakor tak bude z mošnovské průmyslové zóny do Nošovic vozit plastové výlisky a přístrojové desky.
Zájemcem o vstup do zóny v Mošnově je i americká společnost Goodrich vyrábějící podvozky pro letadla společnosti Airbus a Boeing.
Ta by chtěla začít stavět ještě letos a v závodě na výrobu podvozků pro letadla Airbus a Boeing by od příštího roku mohlo najít práci až 330 lidí, definitivní verdikt o příchodu firmy ale zatím nepadl.
Noví investoři mají pomoci snížit nezaměstnanost na severu Moravy, která stále patří mezi nejvyšší v zemi.
Jen průmyslové zóny v Ostravě a právě v Mošnově připraví letos více než 600 nových pracovních míst a odborníci tak předpokládají, že nezaměstnanost v regionu klesne až o tři tisíce lidí bez práce.
Samotná společnost Hyundai přitom počítá s tím, že si v Česku svoje továrny postaví asi deset dodavatelů.
"Už si tady založilo svou českou firmu asi pět subdodavatelů, všichni mají velké požadavky na pracovní sílu a všechno jsou to globální firmy," uvedl manažer oddělení lidských zdrojů společnosti Hyundai Motor Czech Re Wuk-hong.
Korejci přichází
Českou firmu už má subdodavatel Mobis. Pod názvem Mobis Automotive Czech bude pro nošovickou továrnu Hyundai vyrábět moduly pro výrobní linku.
Společnost Dymos Czech Republic vybaví vozidla Hyundai sedadly, montovanými v Ostravě-Hrabové.
Korejci jako firma Sejong Czech zase kupují pozemky v karvinské průmyslové zóně, aby zde mohli pro automobily Hyundai vyrábět tlumiče a výfuky.
Díly na karosérie bude nošovickému závodu dodávat korejská Sungwoo, která se již před časem usadila v průmyslové zóně Hrabová. Dodávky karosářských plechů pro Hyundai bude mít na starosti společnost Hysco.
Automobilka Hyundai se má začít stavět tento měsíc, spustit sériovou výrobu má za dva roky. Termín zahájení výstavby zatím nebyl stanoven. Továrna za 1,3 miliardy euro (zhruba 37 miliard korun) zaměstná až 3500 lidí, vyrábět má až 300.000 automobilů.