Hrobníkovi z lopaty. Spyker spřádá plány se Saabem

Radek Pecák Petr Jemelka Radek Pecák, Petr Jemelka
2. 2. 2010 21:55
Prodejci Saabů se těší na novou éru. Plány se dozví již za pár dní.
Saab 9-3 bez jediného smítka prachu.
Saab 9-3 bez jediného smítka prachu. | Foto: Reuters

Praha - Pro příznivce Saabu to musí zní jako rajská hudba. Zachránce ještě nedávno pohřbívané značky, nizozemská firma Spyker, chce už v květnu vypustit do světa první kusy nového modelu. Tedy jen pár měsíců poté, co se na poslední chvíli dohodl s GM na koupi tradičního švédského producenta aut.

Podle vyjádření generálního ředitele Spykeru Victora Mullera pro Svenska Dagbladet se v nejbližší budoucnosti počítá s produkcí tří až čtyř modelů. Počty prodaných kusů by se měly vrátit na úroveň před krizí, tedy až na 125 tisíc kusů ročně.

Ačkoli Spyker dosud nesehnal investora, který by uhradil třetinu nákladů spojených s převzetím Saabu od General Motors, šéf Muller nepropadá panice. "Máme na získání potřebných peněz půl roku," řekl pro švédský list. Do černých čísel by se podle něj měl Saab dostat v roce 2012.

Kromě současných modelů 9-3 a 9-5 hodlá brzy Saab začít prodávat i model 9-4x vyráběný v Mexiku. Existují i úvahy o čtvrté modelové řadě, což by měl být nejmenší Saab 9-1. Jenže dosud není uveden v podnikatelském plánu a také nad jeho financováním se vznášejí otazníky.

Spyker a Saab zůstanou oddělené

Úvahy o propojení Spykeru a Saabu Muller v rozhovoru odmítl. "Spyker a Saab budou fungovat jako dvě samostané společnosti, z nichž každá je zaměřená na odlišné trhy," řekl.

Čeští prodejci Saabu, kteří působí v Praze a Brně, nové zprávy o Saabu vítají. "Pořádně jsme to oslavili," řekl Marek Šafarčík, který působí jako regionální manažer ve firmě Polar Motors. Právě ta Saaby do Česka dováží. 10. února by se měla uskutečnit  v Budapešti, kde je sídlo centrály Saabu pro střední a východní Evropu schůzka, kde by se dovozci značky do jednotlivých zemí měli dozvědět plány pro další období.

Novinka bude na trhu na jaře 

"Předpokládám ale, že bude platit termín zahájení výroby zcela nového modelu 9-5 v dubnu. Tedy na český trh by mohly první vozy dorazit někdy v průběhu květnu," řekl Šafarčík. Podle něho je dobře, že končí období nejistoty. "Nám se v letech 2006 - 8 každý rok dařilo prodeje Saabů v ČR zvyšovat, jenže pak přišla krize a dohady o tom, zda Saab přežije či ne," dodal Šafarčík.

Historie Saabu

  • Původně Sab vyráběl pouze letadla.
  • První prototyp automobilu se představil v roce 1947.
  • Saab 92, první model v historii značky, měl proudnicovou karosérii a prodával se pouze v zelené barvě. Ta totiž po válce zbyla ve skladech.
  • Nejslavnějším modelem byl Saab 99. Z pásů sjížděl v letech 1969-84 a vyrobilo se ho 600 000 kusů.
  • Saaby s úspěchem závodily i v automobilových soutěžích. V roce 1980 se však kvůli úspoře financí ze závodění stáhly.
  • V 80. letech automobilka spolupracovala s Fiatem. Výsledkem byl například model Saab 9000.
  • Od roku 1989 Saab vlastnil General Motors.
  • Od té doby je skoro neustále ve ztrátě. Loni odbyt automobilky klesl pod 50 000 vozů

Záchranu Saabu vítají i obyčejní příznivci a majitelé aut slavné značky. V lednu organizovali jízdu za záchranu automobilky, teď uvažují o oslavné jízdě. "Pojedu do Brna a tam o tom budeme diskutovat," prozradil Aktuálně Josef Šedivý ze SAABuderground klubu. Právě on stál i za pražskou částí lednové akce.

Podle něho by bylo nejlepší, kdyby Saab navázal na svoji minulost, kdy dělal auta, která se odlišovala od jiné masové produkce. "I nový vlastník by měl dělat auta, která jsou odlišná od běžné masové produkce, ale přitom dostupná pro střední třídu lidí," říká Šedivý.

Vloni byly prodeje nízké

V roce 2008 se v ČR prodalo 81 nových vozů Saab, vloni jen 52. V nabídce je v současné době celkem šest typů vozů. Nejlevnější z nich je sport sedan 9-3 za necelých 650 tisíc Kč. Přestože je počet příznivců značky v Čechách poměrně stálý a  například na velký jarní sraz, který se koná na roudnickém letišti, přijíždí obvykle kolem dvou stovek saabů, značce v posledních letech vinou zastaralostí nabízených modelů, noví "saabisté" příliš nepřibývali..

Daleko větší prestiž mívala značka Saab v bývalém socialistickémČeskoslovensku. Vlastnictví saaba ukazovalo v šedesátých a sedmdesátých letech na to, že člověk něco znamená. Však to také bylo nejdražší auto v ceníku Mototechny. Například v roce 1968 se za ceny začínající na 144 000 Kčs prodalo 300 Saabů 96. Další kusy se prodaly prostřednictvím Tuzexu.  

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy