Brno - Home Credit patřící do skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera zjišťoval více než dva měsíce před Vánoci, tedy vrcholným obdobím roku pro obchodníky, jak budou letos lidé ochotni utrácet za dárky.
Z průzkumu, který dělali pracovníci Home Creditu po telefonu, vyšla mírně optimističtější nálada než v předchozích letech. Tento výsledek nekoresponduje s tím, jak se vyvíjejí maloobchodní tržby podle údajů ČSÚ.
V červenci tržby klesaly, v srpnu stouply díky vyššímu počtu pracovních dní a prodeji aut. Další zlepšení tržeb ale analytici nepředpokládají.
Home Credit uvádí, že například loni mezi pěti a 10 tisíci korunami utratilo za dárky 22 procent lidí, letos to prý má bát už 34 procent.
"Oproti loňsku se výsledky v podstatě otočily - větší množství lidí deklaruje, že chce vydat za dárky víc peněz," uvádí Kellnerova společnost, která s podobným průzkumem, s nimiž se na podzim vždy "roztrhne pytel", přichází jako jedna z prvních.
"Ale něco jiného člověk prohlásí tři měsíce před Vánoci a jiné je to pak přímo při nakupování. Na zákazníka v obchodě útočí cedule Akce nebo Sleva, přestane počítat a nakonec většinou podlehne a utratí víc," tvrdí analytik Home Creditu Michal Kozub.
Home Credit se živí spotřebitelskými úvěry, takže se zeptal i na to, kolik lidí počítá s tím, že si na dárky půjčí. Vyšlo mu, že každý dvacátý.