Praha - Opakuje se to pokaždé na konci léta. Sledovanost televizních pořadů je mimořádně důležitá, protože s počátkem podzimu se začínají vyjednávat kontrakty o prodeji reklamních časů na příští rok.
Pro společnost CME, respektive CET 21, tedy majitele Novy a slovenské Markízy, musí v této souvislosti nepříjemně znít hlášení o tom, co dělali televizní diváci minulou neděli večer.
V této branži prakticky neexistuje cennější čas, lepší primetime. Neděle po osmé večer je zlatý důl.
Hlídač číslo 47, produkt České televize ověnčený třemi Českými lvy, sebral komerční konkurenci téměř 900 tisíc diváků. Na Talentmánii (Nova) a Česko Slovensko má talent (Prima) se dívalo jen o pár desítek tisíc lidí víc - a to není pro komerční televize úspěch.
Remíza v neděli večer
Tři největší televize si minulou neděli ukously zhruba stejný podíl publika: ČT 22,6 procenta, Nova 26,1 procenta a Prima 25,9 procenta, jak uvádí statistika ATO Mediaresearch.
Nova i Prima se pustili se svými castingovými soutěžemi do česko-slovenského souboje. A na Slovensku, na výrazně menším trhu, panuje ještě horší situace.
"Slovensko je velmi těžký trh. Sám o sobě neroste, má zpoždění za Českou republikou. Navíc vstupy pro výrobu programu jsou dražší nebo stejně drahé jako v Česku, přičemž trh je pouze třetinový. Třetím problémem je agresivní postup Jojky. Jde proti Markíze a posiluje lokální produkci. Celá situace bude o tom, jak dopadne letošní podzim," uvedl nedávno jednatel CET 21 Petr Dvořák.
Firma CET 21 není se sledovaností Markízy spokojena už delší dobu. Deník E15 dokonce napsal - s odvoláním na nejmenované zdroje - že pozice šéfů Markízy se otřásají v základech.
Sestra Novy přišla s drahými novinkami, které ale nijak zvlášť nezaujaly. Také tedy castingová soutěž Talentmania pouze drží krok s Česko Slovensko má talent, jež na Slovensku vysílá úhlavní nepřítel Markízy, televize Joj.
Nepříjemný Kapor na tortě
Markíza už začala dokonce za běhu měnit programové schéma, aby situaci změnila.
Ve stejný večer, kdy v Česku tolik bodoval Hlídač č. 47, se podle údajů serveru medialne.sk dívalo na křepčící talenty na Markíze 816 tisíc diváků, tedy jen o 45 tisíc víc, než na konkurenční Jojku (se stejným programem v jiném kabátu).
Sledovanost Markízy klesla o 1,3 procenta na 30,6, zatímco Jojce diváci přibývají, i když ještě zdaleka jich nemá tolik, co slovenský člen novácké rodiny.
TV Joj, za níž stojí investiční skupina J&T, dobývá trh hlavně s pořadem Kapor na tortě (ano, je o vaření a celebritách) nebo se seriálem Panelák.
Nepříznivý vývoj diváckého zájmu a prodeje reklamy se odrazil na výsledcích Markízy, připomněl finanční dům Patria na svém serveru. Za první pololetí televize ohlásila tržby ve výši 32,2 milionu eur, tedy o osm procent méně než před rokem.
Markíza je v provozní ztrátě 0,8 milionu eur, zatímco před rokem vydělávala 7,5 milionu.