Praha - Mnozí z nás neví, kdy a jak začít nakupovat dárky na Vánoce. Obchodníci však mají zvyky Čechů prozkoumané. Období vánočních nákupů podle průzkumů agentury Incoma GfK začíná na konci října.
"V průběhu října se nakupují první vánoční dárky v podobě hraček pro děti," uvádí závěry průzkumu. Obchodní řetězec Tesco si pak udělal i vlastní průzkum, ze kterého vyplývá, o co bude letos největší zájem: "Předpokládáme největší zájem o panenky Barbie, Lego, Little Pet Shop či Play - Doh. Oblíbené jsou i dřevěné, výtvarné a naučné hračky rozvíjející dovednosti, společenské hry a puzzle," sdělil Miroslav Černý z oddělení průzkumu zákazníků.
Od počátku listopadu Češi postupně pořizují zejména elektroniku, oděvy, obuv, vybavení na zimní sporty, vanoční dekorace a drobnější dárky - kosmetiku nebo delikatesy.
Dárky spíše praktičtější
"Předpokládáme, že zákazníci letos dají přednost dražším, značkovým i praktickým dárkům jak pro děti, tak pro dospělé. Trend posledních let ukazuje, že Češi často volí pro každého člena rodiny pod stromeček jeden větší, často značkový, dárek a ten doplní několika drobnostmi. Podle dosavadních průzkumů se mění zejména trend dárků pro děti, které si přejí značkové a sofistikovanější hračky," říká Miroslav Černý z oddělení průzkumu zákazníků.
Tyto dárky dětem nekupujte. Podívejte se, před čím varují úřady:
Černý se domnívá, že zákazníci i vzhledem k ekonomické situaci budou investovat spíše do dárků pro dlouhodobější využití. Hodně Čechů proto nalezne pod stromečkem přístroje do domácnosti nebo technologické novinky. „Mezi hity letošních Vánoc může například patřit nejnovější DVD sada všech dílů Harryho Pottera. Stálicemi jsou videohry a herní zařízení, LCD televizory a mobilní telefony. Očekáváme vyšší zájem o televize s 3D technologií, smarthphony a robotické vysavače," dodává Miroslav Černý.
Pro mouku a cukr až o adventu
Suroviny na sváteční stůl a pro pečení vánočního cukroví zákazníci nakupují nejvíce v průběhu adventu. Miroslav Černý k tomu dodává: „I když jsou Češi vyznavači tradičních Vánoc, mají zájem o různé čerstvé speciality a vítají příležitost vyzkoušet potraviny, které jsou naopak zvykem v jiných zemích. Během Vánoc výrazně roste poptávka po zvěřině, jehněčím mase či mořských plodech stejně jako po exotickém ovoci, jako jsou třeba liči, pomelo nebo mango. Vedle tradičního kapra se na svátečních stolech pozvolna zabydlely bezkostnaté ryby, například losos. Očekáváme, že poptávka po těchto rybách letos ještě vzroste." uzavírá.
Bez bramborového salátu pak vánoční stoly Čechů nebudou ani letos.