Šanghaj - Namísto Velkého bratra si Číňané navrhli Velkou sestru. A bratrovi se to nelíbí. Nejde ovšem o známou reality show, ale o internetový vyhledávač. Společnost Google totiž poslala výzvu provozovatelům čínského portálu Goojje.com.
Nejen název, ale i logo portálu je totiž na první pohled podobné tomu, které má patentované gigant mezi světovými vyhledavači. Logo obsahuje identická první tři písmena i "otisk tlapky", který je symbolem místního vyhledávače Baidu. A Google si přeje, aby jeho čínská napodobenina logo změnila.
V čínštině jde o slovní hříčku. Koncové "gle" v názvu vyhledávače totiž čínsky znamená staršího bratra. Verze "jje" zase znamená starší sestru. Google však pro jazykové hrátky nemá pochopení. Agentura Reuters informovala s odvoláním na mluvčí Google, že společnost už oficiálně vyzvala Goojje, aby jejich chráněné logo přestala používat.
Zatím dosáhla jen jediného - při zadání adresy www.goojje.com jsou lidé přesměrování na jinou webovou adresu. Ta však má stejný obsah se stejným zkopírovaným logem.
Čína je ve světě pověstná svým mizivým ohledem na autorská práva a intelektuální dědictví. V celé zemi jsou volně k mání pirátské verze softwaru, filmů, hudby i oblečení, které jsou plagiáty originálních značek.
Své by o tom v Česku mohl vyprávět například výrobce minibiků z jižní Moravy Pavel Blata, který se svým bojem s čínskými kopiemi vlastních modelů proslavil.