Globální rošáda: čínské Volvo lanaří šéfa amerického VW

Karel Toman
25. 6. 2010 15:25
Sen o znovuzrození značky Volvo má Li Šu-Fuovi splnit Stefan Jacoby z Volkswagenu
Majitel automobilky Geely a od 28. března 2010 také značky Volvo Li Šu-fu (vlevo). Po podepsání historické smlouvy pózuje u nového modelu S 60 s švédskou minystryní podnikání a energetiky a výkonným ředitelem Volvo Cars.
Majitel automobilky Geely a od 28. března 2010 také značky Volvo Li Šu-fu (vlevo). Po podepsání historické smlouvy pózuje u nového modelu S 60 s švédskou minystryní podnikání a energetiky a výkonným ředitelem Volvo Cars. | Foto: Reuters

Chattanooga - Čínská automobilka už si vyhlédla, kdo by pro ni měl vést automobilku Volvo, jejíž koupi za 1,8 miliardy dolarů má dokončit letos na podzim.

Podle listu Financial Times už oslovila výkoného ředitele Volkswagen of America Stefana Jacobyho. Mluvčí VW v pátek prohlásil, že automobilka s dvaapadesátiletým manažerem vyjednává o podmínkách smlouvy a že rozhovory zatím neskončily.

VW také prohlásilo, že po dobu rozhovorů se Jacobyho nástupcem stává Michael Lohscheller, dosavadní finanční ředitel americké divize.

Pokud by se Jacoby skutečně stal šéfem Volva, vystřídal by Stephena Odella, veterána automobilky Ford, který Volvo vedl o října 2008. Ten  má pro změnu nahradit Johna Fleminga v pozici výkonného ředitele Ford of Europe.

Odchod Jacobyho by byla pro Vokwagen rána

Geely i Ford ale tyto "škatule hejbejte se" odmítly komentovat. „Budoucí management Volvo cars bude rozhodnutím nového vlastníka, až bude dohoda hotová, což stále očekáváme ve třetím kvartále," řel mluvčí Fordu John Gardiner.

Jacobyho odchod by byl ranou pro snahu VW sebrat japonské Toyotě do roku 2018 titul světového největšího výrobce aut.

Zatímco totiž v Evropě je skupina VW prvotřídním prodejcem, ve spojených státech má na trhu zanedbatelný podíl 2,05 %. „Bez významného podílu na trhu v USA se nemůžeme stát globální jedničkou," řekl listu Jacoby v březnu.

Od doby, kdy se v září 2007 stal hlavou operací VW v USA, seškrtal Jacoby náklady a vyvinul první modely určené zvlášť pro americký automobilový trh. Ten je druhý největší na světě. První speciálně „americký" sedan má sjet z linky v městě Chattanooga příští rok.

Dohodu o koupi Volva podepsaly dotčené strany 29. března v centrále Volvo Cars v Gothenburgu. Za automobilku Ford, které Volvo patřilo to byl finanční šéf Lewis Booth, a za Geely pak Li Šu-fu, majitel této největší soukromé čínské automobilky.

 

Právě se děje

Další zprávy