Praha - Plán, který udrží ohrožené České aerolinie naživu. To je hlavní úkol pro novou dozorčí radu, kterou do státem ovládané letecké společnosti poslala ministerstva financí a dopravy. V sázce je totiž také hodnota strategického podniku - Letiště Praha.
ČSA jsou hluboce zadlužené, ale zároveň stojí před privatizací. A nabídka posledního zájemce - konsorcia Unimex Group a Travel Service - má přijít nejpozději do posledního září. Pokud však nebude státu "vonět", tedy bude příliš nízká, musí okamžitě nastoupit plán B - restrukturalizace a s ní související škrty. Deník Aktuálně.cz už nyní zná první obrysy záchranného plánu.
Spojit se dají zavazadla
"Připravujeme návrh úsporných opatření pro jednání dozorčí rady na 7. října. Na stejném zasedání se má projednat nabídka Unimexu, tudíž pokud nevyjde privatizace, můžeme hned začít realizovat námi navržené kroky," sdělil deníku Aktuálně.cz nový šéf dozorčí rady Václav Novák, šéf manažerské společnosti M.L Moran.
První nápady se teprve rýsují - noví dozorci jsou ve firmě jen několik dní. Jedno už je ale jasné. Při úsporách, které mají ČSA opět přivést do černých čísel, chtějí využít synergií s dalším státním podnikem - Letištěm Praha.
Sloučit by se tak mohlo například nakládání se zavazadly, neboli handling. "Určitě už teď vím, že by bylo možné nějakým způsobem propojit handling. ČSA má svůj a ruzyňské letiště svůj. Tam se dá uspořit. Budeme o tom s letištěm jednat," tvrdí Novák. Další oblasti, které by ČSA snížily náklady, teprve zkoumá.
"Komentovat v této chvíli jakékoliv úvahy o spolupráci s ČSA je velmi těžké. Zatím běží privatizace a my počkáme na výsledek. Potom mohou nastoupit samozřejmě různé varianty," reagoval pro Aktuálně.cz Miroslav Dvořák, generální ředitel Letiště Praha.
Letiště ČSA potřebuje
Letiště je logickým partnerem pro ČSA. Obě firmy ovládá stát. Navíc hodnota letiště je do jisté míry na přežití ČSA závislá. Když neprojde privatizace, nebo se aerolinky nepodaří spasit, přijde konkurz. A tím by letiště přišlo až o 40 procent svých příjmů.
A ty by se nepodařilo nahradit tak jednoduše jako například v případě SkyEurope, které ukončily svou činnost nedávno. ČSA totiž až z poloviny využívá Prahu jako transferové letiště - tedy cestující zde přestupují z jedné linky ČSA na druhou. Oproti tomu SkyEurope létaly jen z Prahy zpět.
Transfery by se naopak nahrazovaly bez "národního" dopravce stěží. A dvacet procent z obratu dolů, by jistě snížilo hodnotu samotného letiště. Ta se nyní odhaduje někde mezi 60 až 100 miliardami korun.
Krach či nepromyšlený prodej ČSA by tak měl mnohem horší následky než oželené jedna až tři miliardy korun, které mohou připlynout z dotažené privatizace.
Ostatně právě jmenováním nové dozorčí rady dal stát jednoznačně najevo, že s variantou "bez privatizace" počítá. Manažeři z M.L. Moran mají totiž dlouholeté zkušenosti s krizovým řízením. Postavili na nohy Vítkovice a také řídili Setuzu v době palčivého nedostatku provozního financování.
Přesto se Unimex nevzdává. "Svou nabídku podáme. Víc se proto k ČSA nyní vyjadřovat nebudu," řekl deníku Aktuálně.cz Jiří Šimáně, šéf Unimex Group.