Brusel - Skoro o deset procent méně aut než ve stejném měsíci loňského roku se prodalo v květnu v zemích Evropské unie. Informovalo o tom Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Přesně prodej klesl o 9,3 procenta na 1 129 508 vozů. Důvodem je hlavně ukončení šrotovného v některých zemích a také ekonomické problémy dalších států. Zatím ale jsou prodeje v součtu prvních pěti měsíců lepší než byl počátek loňského roku.
Největší propad prodeje je v Německu. Tam je to v meziročním srovnání přes 35 procent. Ve Francii je pokles 11,5 procenta, naopak ve Španělsku, kde šrotovné dosud přetrvává, jsou prodeje oproti loňsku vyšší o 44 procent.
V obrovské recesi se stále nachází trh s novými automobily v Maďarsku (-46 procent), Rumunsku (-49 procent), Bulharsku (45 procent) . Naopak výrazně roste kromě Španělska trh také v Portugalsku (+56 procent), v Irsku (+42 procent), ve Švédsku (+36 procent) a ve Velké Británii (+22 procent).
Bez německých čísel by bylo lépe
Tyto země ovšem pouze zmírňují velký propad Německa. "Pokud vyloučíme z květnových statistik právě německý trh, můžeme konstatovat, že prodeje zvolna rostou. I když je růst velmi mírný, přece jen se jedná o pozitivní signál," okomentoval výsledky partner KPMG Česká republika Jan Linhart.
Pokles prodejů pocítila většina velkých evropských i japonských automobilek. Například Fiat prodal od ledna do května o 7,6 procenta svých aut méně než vloni, koncern GM dokonce o 8 procent, a Daimler o tři procenta. Prodeje Toyoty poklesly o 12, Mitsubishi, Hondě a Suzuki shodně přibližně o dvacet procent. Naopak se dobře vede Renaultu (+25 procent), Peugeotu a Citroënu (+ 10 procent) i BMW (+7 procent). Koncern Volkswagen jako celek má prodeje téměř naprosto shodné jako vloni touto dobou.
Opět výrazně poskočily prodeje korejských vozů. Kia si připsala růst 20 procent, Hyundai 14.
Škoda mírně klesla
Mladoboleslavské automobilce v květnu ve srovnání s loňským pátým měsícem prodeje v EU klesly o sedm procent, za období leden-květen o tři procenta. Celkem za prvních pět měsíců v EU prodala 189 639 svých modelů, což je o necelých šest tisíc méně než vloni.