Praha - Tvrdý dopad měly první měsíce hospodářské krize na prodejce elektroniky v České republice. Potvrzují to výsledky jednoho z největších řetězců u nás, společnosti Datart International.
Ve finančním roce 2009, který skončil loni v dubnu, klesly tržby Datartu o 537 milionů korun. I přesto se společnosti podařilo zvýšit čistý zisk o 16 milionů korun. Informaci zveřejnila ČTK s odvoláním na výroční zprávu společnosti zveřejněnou ve Sbírce listin.
Kromě neochoty Čechů v začínající krizi nakupovat elektroniku stojí za poklesem tržeb nepochybně i pokles cen, jímž se prodejci pokoušeli zákazníky nalákat.
A o mnoho lépe na tom nebyly ani další řetězce soustředěné na elektroniku. Podle výroční zprávy přiteklo za finanční rok končící v dubnu 2009 méně tržeb i do pokladny obchodů Electro World . Konkrétně o 14 procent.
Ve znamení klesajících tržeb, a tedy nutně i marží, byl celý uplynulý rok. Vidět to však bude až ve výsledcích obou řetězců za finanční rok 2010.
Boj s e-shopy stojí další peníze
Krom hospodářské krize a neochoty utrácet zasáhly do boje o zákazníka internetové obchody. Aby s nimi ty kamenné dokázaly držet krok, musí snižovat ceny a nabízet lepší služby. Například Datart potíže s internetovou konkurencí vyřešil založením vlastního obchodu.
Ale krize nebyla milosrdná ani k e-shopům. Jak silně musely bojovat o svou existenci, dokazovaly ceny, které po celý rok klesaly. Obchody musely nasazovat jednu marketingovou akci za druhou, aby udržely zájem zákazníků. "Lidé si pečlivěji vybírají, srovnávají ceny, chtějí za svoje peníze mnohem víc," uvedl před časem Jan Samko z obchodu Alza.cz.