Brno - Česká firma El Niňo definitivně prohrála soudní spor o možnost vyrábět a prodávat energetický nápoj pod značkou Duracell. Proti drinku bojoval výrobce baterií téhož jména.
Úřad průmyslového vlastnictví v roce 2009 označil známku Duracell Energy Drink za neplatnou. Žalobu firmy El Niňo poté zamítl Městský soud v Praze, nyní neuspěla ani u Nejvyššího správního soudu.
Podle obou soudů česká firma nepoctivě těžila z rozlišovací způsobilosti a dobrého jména ochranných známek společnosti Duracell Batteries, která podléhá přednímu americkému producentu spotřebního zboží Procter&Gamble.
Nejen název, ale i design
Česká firma si "vypůjčila" nejen název baterií, ale také jejich charakteristický design. Plechovka s energetickým drinkem připomínala tvarem i zpracováním tužkovou baterii Duracell. Nápoj se podle dostupných informací vyráběl pod tímto názvem do konce roku 2009.
Společnost El Niňo v kasační stížnosti namítala, že se ve správním řízení dostatečně neprokázalo dobré jméno ochranných známek Duracell v České republice. Výrobce baterií toto tvrzení označil za nepravdivé. V Česku prodává baterie od roku 1992, přičemž dlouhodobě investuje do reklamy ve všech typech médií a drží významný tržní podíl.
Správné důkazy i úvahy
Podle Nejvyššího správního soudu rozhodl Úřad průmyslového vlastnictví správně, své stanovisko podložil relevantními důkazy a logickými úvahami. Beze změn ponechal Nejvyšší správní soud také verdikt Městského soudu v Praze.
"Užívání ochranné známky stěžovatelky (El Niňo) protiprávně těží z rozlišovací způsobilosti ochranných známek společnosti Duracell a jejich dobrého jména," stojí v rozsudku.