Praha - Diamanty jsou možná věčné, podle Marylin Monroe i nejlepším přítelem každé dívky, ale čeští muži se do jejich nákupu pro své partnerky zrovna neženou.
Tvrdí to statistiky největšího internetového klenotnictví Šperky.cz. Podle nich jsou nečastěji předmětem zájmu obou pohlaví zlaté prsteny, často zásnubní.
Ale zatímco muži obvykle z nabídky vybírají levnější modely, které jsou osazené zirkony, ženy sahají spíše po briliantových klenotech za mnohem vyšší ceny.
"Muži ze sortimentu zlatých klenotů nejčastěji nakupují zásnubní prstýnky pro své partnerky s cenou okolo tří tisíc korun. Ženy si klenoty vybírají pečlivěji, nakupují náušnice i přívěsky. Přesto i u dam dominuje nákup zlatých prstenů, velmi oblíbený je u nich briliantový prsten za více než deset tisíc korun," upřesnila Eva Veverková, obchodní ředitelka internetového obchodu Šperky.cz.
Existují ale i výjimky. Nejdražší šperk, který vloni internetový obchod prodal, prsten za více než 31 tisíc korun, objednal právě muž.
Nejpopulárnější je bílé zlato
Stejně jako všechno ostatní, i šperky podléhají módním vlivům. V poslední době roste mezi Čechy popularita bílého zlata. To začali šperkaři vyrábět jako náhradu drahé platiny teprve před sto lety. Barvu získává přidáním paladia nebo niklu. Používá se však méně často, protože u řady lidí vyvolává alergickou reakci.
Šperky z bílého zlata se před časem dostaly i do centra pozornosti České obchodní inspekce. Podrobila analýze téměř tři stovky šperků, nabízených v klenotnictvích jako bílé zlato. U více než třetiny z nich ale o bílé zlato nešlo. Nejčastěji se jednalo o barevnou zlatou slitinu opatřenou vrstvou rhodia.
Rozdíl sice není v hodnotě takového šperku, ale především v jeho trvanlivosti. Povrch se totiž u takto vyrobených klenotů může ošoupat a objeví se na něm barevné skvrny, což se u bílého zlata stát nemůže.
Chyba však často není na straně obchodníků, ale jejich dodavatelů, kteří je nesprávně informují o dodaném zboží.