Do Makra nesmí děti, prodejna sklízí tvrdou kritiku

Tomáš Fránek
25. 1. 2011 12:55
Veřejný ochránce práv kritizuje postup obchodu, který zakázal vstup dětem do 12 let
Makro - ilustrační foto.
Makro - ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Obchodní řetězec Makro podle veřejného ochránce práv nepřímo diskriminuje rodiče malých dětí. Obchod totiž zakazuje dětem do 12 let vstup do svých prodejen.

Makro o zákazu, který trvá už roky, informuje na internetu a v obchodních podmínkách. Tam ho zdůvodňuje starostí o bezpečnost zákazníků (dětí).

Podle veřejného ochránce práv Pavla Varvařovského sice opatření sleduje legitimní cíl, striktní zákaz vstupu do prodejen však není nezbytně nutný.

Je zákaz nutný?

"Prodejna nezvážila jakýkoli jiný způsob dosažení sledovaného cíle. Postup velkoobchodu, na základě jehož zásahu je podnikatelům znemožněn vstup do prodejny společnosti, lze proto podle ochránce označit za diskriminační. Jedná se o nepřímou diskriminaci podnikatelů (příjemců zboží) na základě rodičovství, respektive pohlaví," uvedl ombudsman ve zprávě poslancům, kterou má deník Aktuálně.cz k dispozici.

Podle Varvařovského sice opatření Makra směřuje proti dětem, ale znevýhodněni jsou jejich rodiče.

"V úvahu tak přichází posuzování diskriminace z hlediska pohlaví: antidiskriminační zákon považuje za diskriminaci z důvodu pohlaví i diskriminaci z důvodu těhotenství, mateřství nebo otcovství," uvedl ombudsman, na kterého se obrátili zákazníci Makra.

Firma se brání tím, že zákaz vstupu dětí je z bezpečnostních důvodů nezbytný a firma jej uplatňuje dlouhodobě.

"Zrušení zákazu a umožnění vstupu dětí do prodejen jsme i testovali a ukázalo se, že je zákaz vstupu opravdu nezbytný krok," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí firmy Romana Nýdrle.

Podle ní firma předložila veřejnému ochránci práv všechny potřebné argumenty a nemá na svém postoji zatím co měnit.

Makro je v Česku úspěšné

Majitel obchodů Makro, společnost Metro, je čtvrtým největším maloobchodním prodejcem na světě. Firma provozuje přes 2200 obchodů ve více než 30 evropských, asijských a afrických zemích.

Ve střední a východní Evropě působí společnost od roku 1993, v České republice je zastoupena od roku 1997.

Její divize Makro Cash&Carry ČR provozuje 13 velkoobchodních center a podle tržeb patří mezi největší obchodní řetězce v zemi.
Tržby firmy v roce 2009 přesáhly 36 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy