Delvita letos naopak v ČR investuje více než půl miliardy korun do své obchodní sítě, která nyní čítá 95 prodejen a v letošním roce bude rozšířena o čtyři nové obchody. "Chceme zůstat na českém trhu.
Budeme se soustředit na udržitelnost a ziskovost v ČR," řekl dnes novinářům výkonný ředitel společnosti Delhaize pro západní a střední Evropu Arthur Goethals.
Týdeník Euro s odvoláním na několik nezávislých zdrojů z oboru uvedl, že Delvita zřejmě brzy odejde z ČR a rozprodá tuzemské prodejny konkurenčním obchodníkům. Mezi zájemci o české obchody Delvita jsou podle Eura obchodní společnosti Tesco a Rewe Group.
Goethals dnes podobné spekulace odmítl. "Pro Delhaize je budování úspěchu Delvity výzvou a důkazem, že naše strategie dokáže uspět i na silně konkurenčním trhu, jako je ČR," uvedl.
Delvita investuje letos půl miliardy
Delvita se bude v ČR i nadále soustředit na rozvoj svých supermarketů a malých prodejen. Finanční ředitel Delvity Miroslav Hanousek uvedl, že do konce letošního roku Delvita investuje více než půl miliardy korun do modernizace a rozšíření své obchodní sítě v ziskových lokalitách.
"Dvě nové prodejny jsme již otevřeli, další dvě budou brzy následovat. Naším hlavním cílem je posilování naší pozice v oblasti supermarketů, kde nyní máme tržní podíl 24 procent.
Loni podíl Delvity vzrostl o jedno procento a naší letošní ambicí je jeho další navyšování," uvedl Hanousek.
Delvita podle Eura v minulosti několikrát vyhlásila tažení za posílením svých pozic v Česku, na hospodaření firmy se to však příliš neprojevilo.
Podle posledních známých údajů o hospodaření Delvita v roce 2004 prodělala v tuzemsku 185 milionů korun a nahromaděná ztráta z let minulých se vyšplhala na 1,6 miliardy korun. Kvůli špatnému hospodaření belgický majitel letos v březnu vyměnil vedení české pobočky.
Delvita není zisková
Goethals dnes přiznal, že česká Delvita zatím není zisková. "Nicméně chceme se stát ziskovými a mít udržitelný rozvoj. Za první čtvrtletí letošního roku jsme s prodeji (v ČR) spokojeni a více než spokojeni jsme za duben, kdy se nám podařilo velice významně zvýšit tržby," uvedl.
Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování.
Loni ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR. Letos opustila Česko německá skupina Edeka, která část obchodů prodala Tesku.
Mnohé obchodní řetězce se nyní snaží najít volný prostor pro další expanzi v menších městech, kde ještě není konkurence tak silná.
Supermarkety bojují o život
Supermarketové řetězce v posledních letech ztrácejí pozici na tuzemském maloobchodním trhu, ze kterého je vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety.
Podle odborníků by se proto nyní měly supermarkety zaměřit na zlepšení nabídky zboží a služeb, aby obstály v ještě ostřejším cenovém souboji o zákazníka, který spolu svedou právě diskontní prodejny a hypermarkety.
Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle předběžných výsledků analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun.
První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl.
Schwarz loni předběhl do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun). Delvitě patřilo desáté místo s tržbami 9,8 miliardy korun, které byly meziročně o 100 milionů korun nižší.