Dálnice se nevyplatí, stavět se bude

Tomáš Fránek
17. 11. 2006 10:10
Brno - Studie sice ukazují, že stavby silnice R52 do Mikulova a dálnice D47 na severu Moravy jsou neefektivní, silnice se ale stejně postaví.

Když minulý týden jihomoravští zastupitelé definitivně rozhodli o územním plánu Břeclavska, a tím i o trase "vídeňské" dálnice R52 z Brna do Mikulova, neměli k dispozici jeden dokument.

Jde o studii brněnské firmy HBH, projekt z dubna letošního roku, kterou si zadalo Ředitelství silnic a dálnic. Z této studie totiž vyplývá to, že stavba rychlostní silnice v úseku Pohořelice - Mikulov není z ekonomického hlediska efektivní.

Tajená studie

Firma totiž na základě mezinárodně uznávané metodiky používané v programu HDM-4 porovnávala náklady a výnosy spojené s výstavbou a provozem nově postavené silnice na jedné straně, a náklady v případě, že by se rychlostní silnice nestavěla, na straně druhé.

Infobox

JAK NA EFEKTIVITU

  • Program HDM-4 (Higway Development and Management Tool) na posuzování ekonomických dopadů výstavby silnic byl od roku 1993 vyvíjen na Univerzitě v Birminghamu.
  • Byl vyvíjen ve spolupráci se Světovou bankou, Asijskou rozvojovou bankou, britským Ministerstvem pro zahraniční spolupráci, Švédskou silniční správou, Finskou silniční správou, Mezinárodní Americkou federací výrobců cementu a používá se od roku 2000.
  • V Česku se používá od roku 2004 a zjišťování ekonomické efektivnosti silnic dálničního typu mohou dělat pouze vybrané firmy.
  • Taková studie je také jednou z podmínek pro získání peněz od evropských institucí stejně jako souhlasné stanovisko o hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

A zjistila, že při porovnání těchto údajů se stavba R52 ekonomicky nevyplatí. Podle výpočtů je totiž takzvaná vnitřní míra návratnosti R52 z Pohořelic do Mikulova tři procenta, a nepřevyšuje tak stanovenou diskontní sazbu ve výši sedmi procent, kdy je možné nějakou stavbu považovat za ekonomicky rentabilní.

Podobné výsledky podle ekologického hnutí Děti Země zjistila odborná firma také u dálnice D47, která se nyní staví na severu Moravy a má být dokončena v roce 2008.

Rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice - Mikulov se má stavět v letech 2010-14. Stavební náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun. A nedá se příliš předpokládat, že by se na její stavbě ušetřilo.

"Masivní snížení stavebních nákladů nelze oprávněně očekávat," uvedla společnost HBH ve své studii.

Studii o ekonomické neefektivitě R52 mělo k dispozici jak Ředitelství silnic a dálnic, tak ministerstvo dopravy. Vyplývá to z dopisu, který napsal bývalý ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza.

V dopise uvedl, že sice je hodnocení ekonomické efektivnosti negativní, ale se stavbou R52 se počítá. "Předložené investiční záměry schvalujeme a nemáme k nim žádných připomínek," uvedl Nouza.

Spor půjde do Bruselu

Ředitelství silnic a dálnic ale studie ekonomické efektivity neumí do výpočtu zahrnout vliv stavby na životní prostředí, případně jiné socio-ekonomické dopady na rozvoj území v širším okolí budované komunikace. Důvodem je obtížnost ekonomického vyjádření takovýchto přínosů. "Proto výsledky z HDM-4 nelze přeceňovat," uvedl mluvčí firmy Jan Hoření.

Proti trase silnice do Mikulova protestují jak občanská sdružení, tak starostové obcí na Mikulovsku, podle nich je ekonomicky, ekologicky a stavebně výhodnější využití stávající dálnice D2 a napojení  na rakouskou silnici u Břeclavi.

Odpůrci chtějí napadnout schválený územní plán počítající s dálnicí do Mikulova u soudu, obrátí se také na Evropskou komisi.

"Chystáme stížnost k Evropské komisi k zásahu do evropské soustavy Natura 2000 bez posouzení jiných variant a budeme se účastnit správních řízeních," uvedl Pavel Černý z Ekologického právního servisu.

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Odpůrci mikulovské trasy právě kvůli nově získaným studiím o ekonomické neefektivitě znovu oslovili zastupitele s tím, aby svoje rozhodnutí přehodnotili. V úspěch ale už nevěří.

"Výsledek studie se dal vlastně očekávat, stejně jako to, že ho Ředitelství silnic a dálnic a politici, kteří R52 prosazují za každou cenu, budou ignorovat," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Pro trasu do Mikulova hlasovala většina zastupitelů, proti byli pouze dva.

Rakouská blokáda

Podle zastupitelů, ale také starostů Mikulova nebo Pohořelic totiž nová R52 přinese do regionu nová pracovní místa a přiláká investory. Navíc ekonomické posouzení efektivnosti je podle zastupitelů jenom jedním z kritérií, nová silnice přinese kromě ekonomických efektů také snížení počtu nehod nebo zlepšení života v obcích, odkud odvede dopravu.

To potvrzuje také studie společnosti HBH, která kromě možného příchodu investorů zmiňuje mezi výhody čtyřproudé R52 mezinárodní aspekt a napojení na dálniční síť v Rakousku.

Spory provází výstavbu dálničního spojení mezi Brnem a Vídní i na rakouské straně. Dnes protestující, kteří chtějí urychlit výstavbu dálnice A5 na rakouské straně, zablokovali silnice vedoucí do Česka. Kvůli demonstraci tak nebudou několik hodin v provozu přechody v Mikulově a Hevlíně.

Rakouské protesty nemají výstavbě dálnice A5 zabránit, ale naopak mají výstavbu dálnice urychlit.

Zástupci lidové strany (ÖVP) v okrese Mistelbach tak plní výhrůžku, že pokud rakouská správa dálnic (Asfinag) o výstavbě komunikace nerozhodne do 15. listopadu, uskuteční se protestní akce. "A budou následovat další," uvedl šéf okresní organizace ÖVP Karl Wilfing, podle něhož výstavbu zdržuje Asfinag.

Mikulovského hraničního přechodu se omezení týká od 09:00 do 12:00, v Hevlíně platí omezení od 10:00 do 13:00. Policie odklání dopravu na další hraniční přechody.

 

Právě se děje

Další zprávy