Daimler se spojuje s Renaultem - budou dělat malé vozy

Radek Pecák Radek Pecák
7. 4. 2010 10:02
Renault a Daimler budou společně vyrábět malé auto a také elektromobily
Mercedes-Benz se musí více zaměřit na menší vozy, než jsou ty, které ho nejvíce proslavily
Mercedes-Benz se musí více zaměřit na menší vozy, než jsou ty, které ho nejvíce proslavily | Foto: Aktuálně.cz

Paříž - Představitelé automobilek Renault a Daimler oznámili vzájemnou spolupráci. Do dosavadní aliance Renault-Nissan (v japonské automobilce držel dosud francouzský výrobce 44 procent) tak přibude další partner.

Automobilky Daimler a Renault v posledních měsících jednaly o řadě společných projektů, například o platformě pro malá auta a společných součástkách pro lehké nákladní vozy a elektromobily. Nyní se dohodly také na spolupráci při vývoji motorů.

Firmy si v rámci těchto plánů vymění menšinové akciové podíly. Daimler tak podle agentury Reuters získá v Renaultu i Nissanu 3,1 procenta akcií. Renault a Nissan na oplátku obdrží po 1,55 procenta akcií Daimleru. Podíl Renaultu v Nissanu klesne na 43,2 procenta ze současných 44,3 procenta.

Spolupráce všech tří firem dává logiku. Renault umí dělat malé městské automobily, které v současné době Mercedes nenabízí. Model mercedes třídy A totiž za klasický malý vůz příliš pokládat nejde a Smart Fortwo, přestože si své zákazníky našel, se především vinou své ceny nemůže prodávat na jiných trzích než jsou vyspělé státy západní Evropy.

Nissan nabídne technologii pro elektropohon

Navíc Nissan v poslední době hodně investoval do technologií na elektrický pohon vozidel. Ty teď může za oboustranně výhodných podmínek nabídnout pro zabudování do Mercedesů.

Daimler jako samostatná automobilka vydržel jen tři roky. V roce 2007 vystoupil z nepříliš vydařeného spojení s třetí největší automobilku USA Chryslerem Svazek vydržel jen devět let. Snad spojenectví vydrží déle než to s americkou firmou.

Chrysler nakonec loni skončil v rukou italského Fiatu.

V době automobilové krize bude podle expertů slučování nebo alespoň těsnější spolupráce automobilek pokračovat. Tradiční značky navíc musí spojovat síly, aby dokázaly čelit stále se zlepšujícím korejským automobilkám a v blízké budoucnosti i čínským. Jak Daimler, tak i Renault byly vloni ve vysoké ztrátě, zatímco například pro Hyundai a Kiu byl loňský rok rekordním.

 

Právě se děje

Další zprávy