ČSA zaplatily Amexu miliony, aby jim nezadržoval peníze

Adam Junek
20. 10. 2009 21:35
Zprávy o špatném stavu aerolinek znervózňují některé obchodní partnery
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - ČSA zaplatily kauci zhruba milion dolarů společnosti Amex, která vydává platební karty, aby tato firma přestala zdržovat převádění peněz na účet aerolinek.

České aerolinie, které čelí mnohasetmilionové ztrátě a prodejem letadel či duty free shopů si plánují sehnat provozní finance, tak musely reagovat na nedůvěru, která provází snahy zachránit tuto společnost. Někteří obchodní partneři totiž kvůli nelichotivým zprávám o hospodaření znervózněli a chtějí záruky. A samozřejmě peněžní, což pro aerolinky trpící nedostatkem peněz není příjemné.

Přední poskytovatel platebních karet Amex začal zdržovat převádění peněz na účet aerolinek při platbách kartou, dokud se let neuskuteční. Vycházel tak ze zkušeností po pádu například SkyEurope, kdy klienti mají nárok na náhradu ceny letenky při neuskutečněném letu. A žádají ji právě po poskytovateli karet.

"Vše už zase běží normálně. ČSA zaplatily kauci, která Amexu slouží jako záruka," uvedl pro Aktuálně.cz vysoce postavený zdroj z ČSA pod podmínkou anonymity. "Pokud by takovou praxi ale zavedli všichni partneři, sotva by to aerolinky ustály," dodal.

Kauci chtěl i Shell

Podobnou transakci si ještě vyžádala společnost Shell, která je hlavním dodavatelem paliva pro ČSA mimo ruzyňské letiště. Tam "kauce" podle informací deníku Aktuálně.cz činí asi půl milionu dolarů.

ČSA v pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun, přičemž koncem roku by se mohla vyšplhat až na tři miliardy korun.

V současné době po zaplacení výplat, které dosahují zhruba 350 milionů, má ČSA na kontech přibližně půlmiliardu korun.

Lašák vyměněn

V pondělí na valné hromadě byl po necelých čtyřech letech vyměněn šéf aerolinek - Radomír Lašák. Nahradil jej Miroslav Dvořák, šéf další státem ovládané společnosti - Letiště Praha. Tím došlo k personálnímu propojení obou podniků.

Podle dosavadních restrukturalizačních plánů má záchrana ČSA přijít právě přes Ruzyň. Propojit by se měl například tak zvaný handling - neboli odbavení zavazadel.

Ve hře je stále také privatizace, v níž jediný zájemce, konsorcium Unimex-Travel Service, nabízí státu miliardu korun. O prodeji bude rozhodovat vláda na svém zasedání příští pondělí.

Podmínkou Unimexu však je nulový vlastní kapitál ČSA v době prodeje. To pro stát znamená vyrovnání minusového kapitálu aerolinek, a tedy reálně prodělek při transakci.

 

Právě se děje

Další zprávy