Praha - Prodejci jsou na předváděcích akcích stále agresivnější. Podle České obchodní inspekce (ČOI) porušují zákon v 70 procentech případů.
Oklamat se pokoušejí především seniory. Těm nabízejí například deky, domácí spotřebiče, masážní pomůcky a nebo nádobí. Často jim ovšem neposkytnou úplné informace, případně je neseznámí s cenou výrobku.
Za prvních devět měsíců provedli inspektoři celkem 170 kontrol. K porušení zákona přitom došlo u 120 z nich. ČOI o tom dnes informovala ve své zprávě.
Největší podíl podvodných akcí zaznamenal Královehradecký a Pardubický kraj, kde došlo k porušení zákony v osmi z devíti případů. Vysoká míra podvodů je také typická pro Prahu, Středočeský, Ústecký a Liberecký kraj.
Doposud ČOI uložila podvodným obchodníkům 71 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu Kč.
Lákavé pozvánky neodpovídají realitě
"Předváděcí akce patří k nejproblematičtějším a nejagresivnějším formám prodeje v Česku," upozorňuje ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek. Navzdory špatným zkušenostem se však podle něj hlavně mezi seniory těší vysoké popularitě.
Důvodem jsou lákadla, jako výlet za symbolickou cenu, dárky nebo oběd zdarma, na které prodejci zvou. Následné akce však mívají s idylou jen málo společného.
Při jedné z letošních kontrol například jeden ze starších účastníků zkolaboval, poté co mu organizátoři nalili alkohol. Když chtěla inspektorka přivolat záchrannou službu, dočkala se od prodejců výhružek.
Organizátoři se snaží své akce tajit
Podle Štěpánka organizátoři inspektory často na své akce nechtějí pustit, a to i po předložení služebního průkazu. Letos proto vznikl speciální tým kontrolních pracovníků důchodového věku, kteří prezentace firem prověřovali v utajení.
Přesto se zástupci ČOI ve dvou případech na prezentaci nedostali. V Praze 4 - Kunraticích odmítli pořadatelé inspektorky pustit, ačkoliv bylo v předváděcím sále ještě volno.
Zástupce společnosti jim tvrdil, že "nejsou v evidenci a že jednu z nich dobře zná. Sám prý svou práci dělá již osm let a tato žena vymetá každou předváděcí akci v Praze a stejně nic nekoupí." Žádosti, aby rezervaci ověřil, se vysmál s tím, že do salónku pustí pouze toho, koho chce.
"Zjištění inspektorů jsou jednoznačná - předvádějící vyvíjejí maximální úsilí o utajení svých akcí a jejich účastníky přísně selektují, aby eliminovali možnost kontroly svého protiprávního jednání," stojí ve zprávě ČOI.
Prodejce spoléhá na nepozornost zákazníka
Jak na začátku října informoval časopis dTest, praktiky, které prodejci využívají, přiostřují.
Během prezentace výrobku často nutí seniory vypínat telefony a brání jim opustit místnost. Zákazníky, kteří zkusí zpochybnit zázračnost předváděných výrobků, nevybíravě napadají. Samotné zboží přitom může stát až desetkrát více než běžně v obchodě.
Některé společnosti také nově upírají právo odstoupit od uzavřené smlouvy během čtrnácti dnů. Obchodníci využívají výjimku, která platí, pokud si spotřebitel prodejce z vlastní vůle pozve, nejčastěji k sobě domů.
Dosahují toho tak, že do smlouvy zahrnou pozvánku, ve které stojí, že si zákazník firmu vyžádal - spoléhají na to, že kupující celý dokument číst nebude.
"Nepodepisujte nic, s čím jste se neměli možnost podrobně seznámit! Můžete tak spadnout do finanční pasti, ze které se jen stěží vlastní silou budete dostávat," varuje Štěpánek před riziky, která hrozí zákazníkům.
ČOI podle něj může uložit podvodné firmě sankci, nemá ale prostředky na to, aby vymáhala zrušení smlouvy nebo vrácení peněz. V loňském roce si na průběh předváděcích akcí nebo nevýhodnou smlouvu přitom stěžovalo přes 300 lidí.