V pozadí stojí růst reálných mezd, nižší míra nezaměstnanosti a také posilující koruna, která řadu zboží z dovozu zlevňuje.
Nejrychleji rostly tržby v zásilkovém obchodě, v obchodech s potřebami pro domácnost a v prodejnách s textilem a obuví.
Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostly tržby za nepotravinářské zboží meziročně o 9,8 procenta.
Za potraviny maloobchodníci ve srovnání s loňským rokem utržili o 3,8 procenta více.
K celkovému růstu přispěly nejvíce nespecializované prodejny. Zákazníci dále utráceli v prodejnách s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost.
Velcí drtí malé
Podle Vladimíra Pikory z Next Finance statistiky jasně ukazují, jak v maloobchodě roste význam velkých řetězců.
"Zatímco v podnicích s více než sto zaměstnanci rostou tržby o téměř dvanáct procent, v podnicích s méně než dvaceti zaměstnanci jen o 1,8 procenta," říká Pikora.
Velké řetězce tak drtí malé prodejce nejen cenou, ale i tím, že nabízí vše pod jednoui střechou.
V květnu také pokračoval pokles prodeje drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží, i když se ve srovnání s předchozími měsíci zmírnil.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu tržby meziročně vzrostly o 7,2 procenta.
Růst tržeb v Česku převyšuje průměr Evropské unie. Rychlejší růst přitom zaznamenaly nové členské země, jako je Lotyšsko, Estonsko nebo Slovensko. Na druhé konci pelotonu naopak stojí Německo a Rakousko, kde tržby klesají.
"Za celý rok 2006 by mohly tržby vzrůst o pět až šest procent. To představuje mírné zrychlení oproti roku 2005. Pčesto hlavním motorem hospodářství spotřeba domácností nebude. Tahounem ekonomiky zůstane export," dodal Pikora.