Praha - Rodinné finance vyždímané vánočními nákupy a lyžařskými výlety se ještě ani nestačily ustálit a třetina Čechů už začíná myslet na šumění moře a rozpálené pláže.
Po celý leden u jednotlivých cestovních kanceláří totiž vrcholí období nákupů „v první minutě" tedy first minute. Loňský rok nejistých financí znamenal pokles zájmu o nákup letní dovolené půl roku předem, letos by se měl podíl zájezdů prodaných už v zimě zvýšit opět na jednu třetinu.
"Velký nárůst zájmu jsme zaznamenali už před Vánoci, nyní do poloviny ledna, kdy u nás first minute končí, očekáváme vrchol zájmu. Očekáváme, že po loňském poklesu na přibližně 20 procent se zájem o first minute opět zvýší přibližně na třetinu zájezdů. Před krizí se prodeje pohybovaly okolo pětatřiceti procent," uvedl Daniel Plovajko z cestovní kanceláře Fischer.
Nabídku využívají hlavně rodiny s dětmi
Podobnou část zájezdů plánuje v první minutě prodat i Čedok. Ten letos povzbudil chuť Čechů myslet na letní dovolenou ještě před Vánoci nabídkou na dvacetiprocentní slevu za prosincový nákup, v lednu je sleva 15 procent z ceny zájezdu.
"Zájem o zájezdy v první minutě stagnuje a největší zájem je ze strany rodin s dětmi školou povinnými a seniorů. Rodiny s dětmi si vybírají především z žádaných červencových a srpnových termínů. Senioři preferují okrajové termíny hlavní sezóny, které lze získat za atraktivní ceny," uvedl ředitel marketingu Čedoku Tomáš Brejcha.
Sleva není to jediné, co Čechy k nákupům first minute láká. "Cestovní kanceláře nabídku first minute pro letošní sezonu podpořily řadou pobídek jako například až 2 děti zdarma, nízké zálohy na rezervaci zájezdu, dárky, zvýšená hranice pro dítě zdarma (někdy až do 18 let), polopenzi zdarma, transfer na letiště v ČR zdarma, fakultativní výlet zdarma a podobně.
Sleva je obvykle kolem 15 procent
Celkově se dá říci, že cestovní kanceláře v rámci First minute poskytují po započtení pobídek slevu ze standardní ceny zájezdů v průměru asi 15procent," shrnul mluvčí a viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.
Podle Daniela Plovajka z cestovní kanceláře Fischer je potřeba zájem Čechů o first minute podpořit. "Udělali jsme průzkum týkající se first minute. Jednou z nejčastěji zmiňovaných špatných zkušeností s časným nákupem bylo to, že stejný zájezd na last minute zlevnil ještě víc. Lidé se pak cítí podvedeni. Proto jsme přišli s certifikáty záruky nejnižší ceny, kde garantujeme, že zájezd už nebude levnější než na first minute a pokud náhodou ano, vrátíme klientovi dvojnásobek rozdílu ceny," vysvětlil Plovajko.