reklama
 
 

Čeští podnikatelé: Slováci mají konkurenční výhodu

15. 12. 2008
Nabízejí partnerům cenu v jejich měně a nemusí se bát posilování koruny

Brno – Stálý kurz koruny a brzké zavedení Eura jsou na žebříčků přání podnikatelů v Česku na nejvyšších příčkách. Pokud by Česká republika přecházela na Euro stejně jako sousední Slovensko, měli by z hospodářské krize mnohem menší obavy než v nyní.

„Je to neustále o kurzu – Slovenská koruna byla dva roky fixovaná. Už to byla výhoda. A teď mohou Slováci zahraničním partnerům nabídnout cenu v jejich měně, která se v průběhu zakázky nezmění,“ vysvětlil Břetislav Ošťádal, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky.

Požadavek na co nejrychlejší zavedení Eura adresoval vládě i Svaz průmyslu a dopravy České republiky. „Firmy začínají prohrávat v zakázkách například se Slovenskem, které od ledna bude v eurozóně,“ uvedl Jaroslav Hanák, první viceprezident svazu. V současnosti musí podle něj každá smlouva o zahraniční zakázce obsahovat doložku proti zpevnění české koruny. To podnikatele z českých zemí znevýhodňuje.

Pokles zakázek je obrovský

Na ty, které živí především zakázky do automobilového průmyslu začíná doléhat hospodářská krize. Tok zakázek od dlouholetých zahraničních partnerů vysychá a nejspíš se hned tak neoživí. „My například dodáváme hlavně do Německa. S některými společnostmi spolupracujeme patnáct let. Teď nám říkají: čekáme, co bude dál. Pokles objednávek je obrovský,“ dodal Ošťádal, který je jednatelem společnosti Elektromechanika Úvaly.

Slovensko už teď nabízí partnerům v Evropě levnější pracovní sílu, od ledna bude těžit i ze zavedení Eura. Shánět zahraniční zakázky bude podle podnikatelů stále složitější. Navíc se děsí dalšího posilování koruny.

„Pokud by se k hospodářské krizi přidal ještě kurz nižší než 23 korun, drtivá část subdodavatelů pro automobilový průmysl by skončila,“ upozornil Jaroslav Hanák.

Čtyřdenní pracovní týden? Skoro tři měsíce v roce...

Nejde jen o přímé dodavatele součástek. Ale také o ty, kteří automobilkám dodávají výrobní stroje a náhradní díly na ně.

„Pokud například Škodovka bude pracovat jen čtyři dny v týdnu, je to téměř o tři měsíce v roce méně. Opotřebení robotů se oproti původním předpokladům zpomalí a dodavatel nebo servisní společnost na to může doplatit,“ konstatoval Břetislav Ošťádal. Dodal, že požadovat po vládě pomoc je složité. Nikdo zatím neobjevil recept, který by malým a středním podnikatelům pomohl čelit hospodářské krizi. „Vláda nám zakázky nesežene. To jediné by s jistotou pomohlo,“ podotkl.

autor: Veronika Skálová | 15. 12. 2008

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama