Praha - Česká pošta od pátku začíná stahovat cigarety z takzvaného doplňkového prodeje. Reaguje tak na kritiku, podle níž by státní podnik neměl aktivně podporovat kouření a snižovat odměnu zaměstnancům, kteří nesplní stanovené prodejní limity.
"Cílem prodeje bylo zajistit další zdroj příjmů, které České poště z prodeje doplňkového zboží plynou. Rozhodně nebylo úmyslem poškodit zdraví občanů České republiky, jak je veřejností předkládáno," říká generální ředitel České pošty Petr Zatloukal.
Peníze pro zaměstnance i na pobočky
"Jako největší zaměstnavatel v zemi máme i velkou sociální odpovědnost, ze které plyne snaha zabránit masivnímu propouštění. Je proto nutné zaměstnancům zajistit práci," vysvětluje Zatloukal.
"Jen v loňském roce tvořil doplňkový prodej zhruba 400 milionů korun tržeb, což představovalo čistý zisk 120 milionů korun. Tržby ze zboží tak kryjí náklady například i na rozsáhlou pobočkovou síť, kterou Česká pošta disponuje," dodává Zatloukal.
Šéf pošty připomíná, že státní podnik není příjemcem žádných dotací ze státního rozpočtu a na svůj provoz si musí vydělat. Jen mzdové náklady, které tvoří 70 procent z celkových nákladů společnosti, převyšují měsíčně jednu miliardu korun plus další bonusy, které jsou poskytovány v souladu s platnou kolektivní smlouvou.
Státní podnik je přitom ziskový. Výsledky za loňský rok sice ještě nezveřejnil, předloni ale dosáhl čistého zisku 306 milionů korun, v plusu skončil i v předchozích několika letech.
"Přímo v souvislosti s ukončením prodeje cigaret zaměstnancům žádné propouštění nehrozí," ubezpečila mluvčí České pošty Marta Selicharová s tím, že takovéto opatření by hrozilo až v případě, kdy by pošta přišla o veškerý doplňkový prodej.
Veřejnost si nestěžovala
Možnost koupit si cigarety na poštách skončí v polovině příštího týdne. I nadále bude pošta vedle svých základních služeb nabízet zejména časopisy, noviny, papírenské zboží typu obálky, kartonové obaly, známky a zboží telekomunikačních operátorů.
"V plánu je budování dalších PostShopů, v nichž lidé naleznou i komplexnější nabídku zboží," dodává mluvčí České pošty Marta Selicharová.
Připomíná, že do pilotního prodeje cigaret bylo od loňského roku zařazeno 40 pošt. "Prodej se osvědčil a nezaznamenali jsme žádné negativní reakce veřejnosti. Proto jsme se také rozhodli pilotní prodej od letošního roku rozšířit na 600 pošt - nikoliv však do celé sítě zahrnující přes 3100 poboček," zdůrazňuje Selicharová.
Jak v předchozích dnech informoval online deník Aktuálně.cz, původně měli pošťáci nabízet cigarety přímo lidem v terénu. Později pošta zmírnila plán, i nadále však měli prodat nebo sami koupit zboží za alespoň 800 korun měsíčně, jinak přijdou o část pohyblivé složky platu.
Podle Prokopa nyní doručovatelé v rámci takzvané spolupráce s aliančními partnery nabízejí lidem na 300 položek. Mimo jiné jde o pojištění, různé bankovní služby, ale například i o plyšové hračky, omalovánky a do současnosti právě i tabákové výrobky. "Nevidím důvod, proč by měl někdo chodit na poštu kupovat pečicí papír," uvedl Prokop, který je autorem petice za revizi pracovních podmínek zaměstnanců pošty.
Generální ředitel Petr Zatloukal upozornil, že pošta je státní podnik, který není příjemcem žádných dotací ze státního rozpočtu a na svůj provoz si musí vydělat. Obchodní činnost je pro firmu jedním z příjmů. Jen loni tvořil doplňkový prodej asi 400 milionů korun tržeb, což představovalo čistý zisk 120 milionů Kč. Tržby ze zboží kryjí tak náklady například i na rozsáhlou pobočkovou síť, kterou Česká pošta disponuje.