Praha - Krátký oddech přes vánoční svátky a Češi hned zase vyrazili zpátky na nákupy. Navzdory zájmu o vlnu povánočních slev, který je patrný při návštěvě jakéhokoliv nákupního centra, však obchodníky rekordní tržby pravděpodobně nečekají.
Naznačují to mimo jiné i údaje o poklesu důvěry spotřebitelů v ekonomiku. Podle čerstvých údajů Českého statistického úřadu obecně důvěra v ekonomiku klesla od listopadu do prosince o 1,9 bodu, v porovnání s loňským prosincem byla níž o 12,5 bodu.
Propad důvěry u spotřebitelů je dokonce ještě vyšší - meziročně byla v prosinci o 20,5 bodu níž. Obavy ze zhoršení ekonomické situace u lidí dál rostou, což chuť k nakupování zrovna nepovzbuzuje.
"Než se tento vývoj projeví v tvrdých datech, ještě chvíli potrvá, ale rozhodně nemůžeme čekat žádné rekordy v tržbách. Prozatím je vývoj klasický - od října a listopadu byl patrný růst tržeb, který jako každý rok vyvrcholí v prosinci. Podstatné ale je, kde tento vrchol bude. Podle mého názoru nebude procentuální změna nijak zásadní, půjde o desetiny až jednotky procent, tržby tedy budou přibližně stejné jako před rokem," zhodnotil analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.
Navzdory nadšeným komentářům obchodníků o rostoucím zájmu o výprodeje nečeká, že by lidé chtěli utrácet víc než v předchozích letech.
"Inflace stoupá, v listopadu se zvýšila na 2,5 procenta a po celý rok je patrný sklon spotřebitelů šetřit. O výprodeje sice budou mít zájem stejně jako v minulých letech, ale je možné, že budou sahat po levnějších výrobcích než v minulosti," doplnil Brožka.
Podle některých hlasů navíc lidé nekupují pod vidinou slev další nové věci, ale jedná se jen o plánované přesuny nákupů, které si odpustili před Vánoci.
Výprodeje stále provázejí podvodné finty
Slevy mají pro zákazníky i druhou stránku. Spotřebitelský časopis dTest varuje, že s rostoucí oblibou nákupů ve výprodejích přibývá stížností na některé praktiky obchodníků.
Sice si v posledních letech dávají pozor na to, zda je zlevněné zboží správně označené a sleva dobře vypočítaná, přicházejí ale s jinými fintami.
"Občas dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem," upozornil právní poradce dTestu Jan Votočka.
Podobně se stává, že inzerované plošné "až 70 % slevy" se vztahují pouze na nejlevnější sortiment zboží; ostatní výrobky jsou buďto zlevněné jen minimálně nebo jsou vyprodané.
Stále je oblíbená i taktika, že na zlevněné zboží neplatí záruční lhůta, což je naprostý nesmysl. I na zlevněné zboží platí ze zákona záruka 24 měsíců.
"Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce," doplnil Votočka.