Podle odhadů některých expertů by díky svátkům mohlo v pokladnách obchodníků skončit až čtvrt bilionu korun. To znamenalo další pětiprocentní nárůst oproti loňsku, kdy útraty byly také rekordní.
Češi mají na útraty díky rostoucí ekonomice: jsou vyšší mzdy, nižší nezaměstnanost. Velký podíl na tom ale má i snadná dostupnost spotřebitelských úvěrů.
"Očekáváme, že letos domácnosti v posledních třech měsících roku, kdy se odehraje většina nákupů na Vánoce, utratí necelých 250 miliard korun. To představuje reálný nárůst o zhruba pět procent," řekl ČTK analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.
Většina útrat v závěru roku bude mít podle něj každodenní charakter a na vánoční dárky půjde jen malá část všech výdajů domácností.
"Průměrný spotřebitel je letos bohatší a za dárky utratí více než v minulosti. Očekáváme, že průměrná útrata pracujícího přesáhne 10 tisíc korun," uvedl Pikora.
Obchodníci se těší na Vánoce
Také obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni.
"Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím maloobchodníků v roce. Věříme proto, že i letos bude tato tradice pokračovat," řekl ČTK Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova.
Podle něj si o vánočních svátcích hodně lidí dopřává lepší zboží, které je dražší. "Týká se to hlavně potravin, takže v nabídce bývají luxusní čokolády, exotické ovoce a zelenina, dárkové koše a kvalitní víno a alkohol," dodal.
Svátky na dluh
Část vánočních nákupů Češi i letos pořídí na dluh. Společnosti financující nákupy na splátky již nyní začínají pociťovat blížící se Vánoce. Zájem o úvěr vždy kulminuje na přelomu listopadu a prosince.
"V říjnu, podobně jako každý rok před Vánocemi, zaznamenáváme zvýšený zájem našich klientů o nákup zboží," řekla ČTK mluvčí GE Money Multiservis Eva Chaloupková. I letos lze potvrdit trend z minulých let, kdy v druhém pololetí mezi spotřebiteli
postupně stoupá zájem o nákupy na splátky, souhlasila mluvčí Home Credit Andrea Dobšíková.
Část českých domácností je ale podle Pikory již nyní nezdravě zadlužena. "Nicméně zatím nejde o tak rozsáhlý jev, aby to mělo na národní hospodářství negativní dopad," uvedl Pikora.
Venku léto, v obchodech vločky
Mezi prvními velkými obchodníky, kteří letos zahájili předvánoční prodej, je například společnost Tesco Stores ČR.
"Naše obchody představily první část vánoční nabídky již tento týden. Zároveň jsme v těchto dnech začali zdobit naše obchody a počítáme s tím, že již příští týden ve středu ve všech obchodech Tesco zákazníky přivítá vánoční atmosféra," řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Další nápor čeká tuzemské obchody hned po vánočních svátcích, kdy obchodníci každoročně pořádají výprodeje. Podle Pikory proto mohou obchodníci velmi slušné tržby očekávat i v lednu.
"O co více poklesnou ceny kvůli výprodejům, o to více budou zákazníci nakupovat," uvedl. Lidé totiž často čekají s nákupy právě na období výprodejů, kdy mnozí spotřebitelé utrácejí i peníze, které dostali jako vánoční dárek.
"Vzhledem k tomu, že slevy budou často až 70 procent, budou se mít zákazníci na co těšit. Předvánoční marže nejsou totiž nízké," podotkl Pikora.