Černé na bílém: Volvo patří Číně, dohoda byla podepsána

Karel Toman
29. 3. 2010 10:05
Symbol hospodářské krize, prestižní západní automobilka, od nynějška patří Číně
Majitel automobilky Geely a od 28. března 2010 také značky Volvo Li Šu-fu (vlevo). Po podepsání historické smlouvy pózuje u nového modelu S 60 s švédskou minystryní podnikání a energetiky a výkonným ředitelem Volvo Cars.
Majitel automobilky Geely a od 28. března 2010 také značky Volvo Li Šu-fu (vlevo). Po podepsání historické smlouvy pózuje u nového modelu S 60 s švédskou minystryní podnikání a energetiky a výkonným ředitelem Volvo Cars. | Foto: Reuters

Gothenburg - Prodej švédského Volva Číně je oficiálně stvrzen.

Dohodu v neděli v centrále Volvo Cars v Gothenburgu podepsali Lewis Booth, finanční šéf automobilky Ford, které Volvo patřilo do dnešního dne, a Li Šu-fu, majitel největší soukromé čínské automobilky Geely.

Kupní cena automobilky je 1,8 miliardy dolarů. "Myslíme, že to je fér cena za dobrý byznys. Jsme spokojeni," řekl Booth. Prodej ještě musí schválit regulátoři a celý proces má být dokončen do třetího čtvrtletí letošního roku.

Hlavní sdělení, na kterém si řečníci na tiskové konferenci dali záležet, bylo, že Volvo zůstane švédské pokud jde o kvalitu a že přechod pod křídla Geely znamená konec jeho potíží.

Volvo je jako Tygr, potřebuje osvobodit

"Volvo je druhé jméno pro bezpečnost, kvalitu a starost o životní prostředí," zdůraznil Li Šu-fu, "během jednání jsem zdůrazňoval, že Geely bude tento odkaz posilovat. Chci ale říct jedno: Volvo je Volvo a Geely je Geely." Podle něj bude Volvo vedeno dál dosavadním nezávislým managementem.

"Vidím Volvo jako tygra. Ten musí žít v divočině, ne v zoo. Musíme tohoto tygra osvobodit," řekl Šu-fu, který se svým charakteristickým nesmělým úsměvem "Buddhy" vešel do sálu plného novinářů jako první. Naznačil, že Volvo má obrovský potenciál a Čína a celá Asie je místo, kde se teď může ukázat.

"Z dlouhodobého hlediska jsou naše šance skoro neomezené," souhlasil prezident Volva Stephen Odell. Dohodou s Geely podle něj pro Volvo končí "extrémně obtížné a temné časy".

Li Šu-fu nespecifikoval, kolik továren Volva plánuje v Číně postavit. Řekl ale, že případné nové provozy nijak neohrozí výrobu ve Švédsku a Belgii.

Prohlédněte si pozoruhodný vývoj automobilky Geely

Čína se minulý rok stala největším automobilovým trhem na světě a do budoucna by byla ráda i významným (ne-li největším) světovým vývozcem. A právě Volvo by se mohlo stát poměrně levnou vstupenkou na euro-americké trhy.

Samotná automobilka Geely prodala vloni zhruba čtvrt milionu aut. Její cíl je vyrábět od roku 2015 dva miliony aut ročně, z toho 1,4 milionu na export.

Do černých čísel by Volvo vedení Geely rádo dostalo už příští rok, což by se mělo podařit i díky vybudování nové fabriky přímo v Číně.

Plány na prodej Volva do Číny se příliš nelíbily švédským odborářům. Stephen Odell dnes ale zdůraznil, že konečné podobě dohody vyslovily podporu odbory stejně jako management firmy.

O významu, který obě země dohodě přikládají, svědčí fakt, že jejímu podpisu byla přítomna švédská ministryně podnikání a energetiky Maud Olofssonová a čínský ministr průmyslu a informačních technologií Li I-čung.

Ford koupil Volvo Cars v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy