Bursík zatrhne kanál na Labi

Tomáš Fránek, Martina Macková
31. 1. 2007 16:30
Brno - Výstavba miliardového vodního kanálu na Labi u Přelouče je ohrožena: Ministerstvo životního prostředí stavbu nejspíš neposvětí.
Foto: www.rvccr.cz

Fakta

  • Za téměř dvě miliardy korun má vzniknout více než tříkilometrový kanál, který splavní Labe z Chvaletic až do Pardubic. Dále má vzniknout nová plavební komora s vraty či nová přemostění.
  • Spory o výstavbu této vodní cesty se vedou už několik let, příprava na výstavbu kanálu začala už před deseti roky. Soud tak například bude rozhodovat, zda je platné územní rozhodnutí pro výstavbu této vodní cesty.
  • Ekologové tvrdí, že stavba tříkilometrového úseku zničí část slepého říčního ramene, což vážně ohrozí šestadvacet chráněných druhů živočichů a rostlin v biocentru Slavíkovy ostrovy.
  • Ty jsou jedním z mála zachovaných slepých ramen Labe. Jde o místo, kde se vyskytuje celoevropsky chráněný modrásek očkovaný.
  • Splavnění Labe by podle zastánců stavby umožnilo přepravu materiálu a výrobků lodní dopravou, kromě toho by splavněné Labe mohlo umožnit také rozvoj říční lodní turistické plavby.

Rozkladová komise ministrovi doporučila, aby nevydal výjimku potřebnou k výstavbě. "Komise rozhodla a doporučuje ministrovi neudělit výjimku," řekl Aktuálně.cz Daniel Vondrouš.

Martin Bursík přitom už dříve deníku Aktuálně.cz řekl, že dá na doporučení své komise.

Při minulém rozhodování měla komise stejný názor, ministr Ambrozek na něj však nedbal.

Soud později Ambrozkovu výjimku zrušil a nařídil ministerstvu rozhodnout znovu. Podle soudu se tehdejší ministr nezabýval velikostí veřejného zájmu na ochraně cenné přírody Slavíkových ostrovů, která by byla kanálem zcela zničena.

Bez výjimky nejde stavět

Rozhodnutí o výjimce je velmi důležité - může výstavbu kontroverzního kanálu úplně zastavit a téměř se stoprocentní jistotou vést také k dalším soudním sporům.

"Takové rozhodnutí znamená, že se celý projekt zastaví. Bez udělené výjimky není možné kanál stavět," řekl Aktuálně.cz právník Pavel Doucha, který zastupuje občanská sdružení, která proti stavbě kanálu protestují a napadla jej jak u tuzemských soudů, tak u Evropské komise.

Veřejný zájem je podle zákona o ochraně přírody a krajiny jediným možným argumentem pro udělení výjimek, tedy povolení pro stavby v chráněných oblastech.

Výjimka udělená ministrem životního prostředí tak například umožnila výstavbu dálnice D8 přes České středohoří.

Výjimka umožnila také provozování sjezdovky na Pradědu. I v tomto případě udělení výjimky provázel soudní spor, který řešil až Vrchní soud v Praze.

Ministr Bursík slíbil, že se bude držet názoru komise
Ministr Bursík slíbil, že se bude držet názoru komise | Foto: Ondřej Besperát

A není to jediný problém, který výstavbu kanálu provází. Třicet tuzemských nevládních organizací vyzvalo světového stavebního giganta, společnost Skanska, aby nový kanál na Labi nestavěl.

Zkazíte si pověst

Společnost Skanska DS je totiž společně s firmou OHL ŽS členem konsorcia, které vyhrálo výběrové řízení na výstavbu plavebního kanálu mezi Pardubicemi a Přeloučí za asi dvě miliardy korun.

Podle nevládních sdružení ale účastí na této kontroverzní stavbě firma poškozuje svoje celosvětové závazky ohledně ochrany životního prostředí.

"Podílem na výstavbě plavebního stupně by Skanska tyto svoje závazky porušila a poškodila pracně budovanou pověst firmy, která se chová k životnímu prostředí ohleduplně," uvedl právník Ekologického právního servisu Doucha.

Nevládní organizace dopis s výzvou k tomu, aby firmy dodržovala své závazky a kanál nestavěla, poslaly přímo do švédského ústředí firmy. "Víme o tom, ale dopis nemáme k dispozici, takže zatím nemáme co komentovat," uvedl mluvčí české Skansky Ondřej Šuch.

Ten už dříve uvedl, že takových zakázek jako je právě výstavba vodní cesty není v Česku mnoho. "Velikostí jsou podobných zakázek jen jednotky ročně," uvedl

Skanska chce začít stavět kontroverzní kanál už letos na jaře, dokončený by měl být v roce 2011.

Výzva, při které se spojily desítky nevládních organizací, je krokem neobvyklým, ne však úplně výjimečných.

Loni tak organizace společně vyzvaly Evropskou banku pro obnovu a rozvoj k tomu, aby se nepodílela na financování kontroverzních projektů, jako je silnice R52 nebo R43 na jihu Moravy.

 

Právě se děje

Další zprávy