Brusel má pravidla pro šrotovné, auta plní sklady

Tomáš Fránek
25. 2. 2009 12:45
Letos se má prodat místo 95 milionů vozů jenom 55 milionů vozů
Automobilky táhnou průmysl ke dnu. Snímek z výrobny Honda ve Velké Británii.
Automobilky táhnou průmysl ke dnu. Snímek z výrobny Honda ve Velké Británii. | Foto: Reuters

Brusel -  Šrotovné, tedy vyplácení prémie za zničení starého auta a na koupi nového, už má evropské pravidla.

Evropská komise dnes uvedla, že nabídky jednotlivých států nesmí zvýhodňovat jenom domácí výrobce a musí být stanoveny jasné podmínky, aby nešlo nařízení obcházet.

Státy by podle doporučení Bruselu měly zajistit, že opatření nebudou obcházena třeba tím, že člověk staré auto ve skutečnosti nesešrotuje, nýbrž ho dál prodá. Podmínkou pro zisk bonusu by mělo být podle komise předložení důkazu o zlikvidování starého vozu. Země by měly zvážit i stanovení minimální doby, během níž člověk starý vůz před sešrotováním vlastnil.

Prémie za likvidaci starého auta zatím platí v deseti členských státech unie, v Německu ji už využilo 105 tisíc lidí. A i když v prodeji vedou vozy od německých automobilek, šrotovné zvedlo výrobu i v dalších továrnách po celé Evropě včetně Česka.

V Česku šrotovné neprošlo.

Komise svoje pravidla pro šrotovné stanovila ve stejný den, kdy zveřejnila také zprávu o stavu na trhu s automobily. Nabídka nových aut  je totiž zhruba o pětinu vyšší než poptávka, a automobilky tak musí řešit problémy s plnými sklady.

Problém s přebytkem automobilů, o které momentálně není na trhu zájem, tak má například japonská Toyota, jež vyrábí vozy i v českém Kolíně.

Podle internetového serveru EUobserver si firma musela pronajmout velkou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö, aby měla automobily kde skladovat. "Naše logistické centrum v Malmö dosáhlo své maximální kapacity s tím, jak klesají prodeje v regionu," uvedla mluvčí Toyoty Anne Gaublommová. Na lodi chce společnost uskladnit zhruba 2500 vozů, přičemž v pozemním skladu může uskladnit nejvýš 12 000 vozů.

Evropská komise podle ČTK nepředpokládá, že by se situace v letošním roce nějak dramaticky zlepšila. Zatímco výrobní linky letos mohou vyprodukovat 94 milionů vozů, poptávka podle odhadu EK bude jen po 55 milionech vozů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy