Praha - Setrvačnost je hnala dál a výš postupující krizi a rostoucí nezaměstnanosti navzdory. Po dvaceti letech ale nákupním centrům došel dech.
Příští rok neotevřou developeři poprvé od roku 1990 ani jediné nové nákupní centrum. Podle expertů ze společnosti Cushman&Wakefield (C&W) jde o součást evropského trendu a konec živelného růstu.
"Zpomalení výstavby je celoevropský trend, příští rok by se v Evropě mělo postavit zhruba 5,2 milionu čtverečních metrů nové plochy v nákupních centrech, což je nejméně za posledních třicet let. V České republice očekáváme nejnižší objem nové výstavby od roku 1998. Je to nová situace po letech rychlého růstu, kdy jsme doháněli západní Evropu," vysvětlil Jan Kotrbáček, vedoucí maloobchodního týmu v C&W.
Veškerá výstavba nové plochy nákupních center, tedy obchodních komplexů s jediným majitelem a plochou větší než 5 tisíc čtverečních metrů, se bude odehrávat v rámci rozšiřování již existujících center.
"Poprvé od roku 1990 neproběhne otevření nového nákupního centra. Skončilo období živelného růstu, trh poroste přirozeně. Nebude se už stavět plošně na území celé země. Očekáváme, že developeři budou stavět architektonicky kvalitní budovy na dobře viditelných místech v centrech měst," doplnil Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu v C&W.
Kde však zpomalení výstavby rozhodně neplatí je sousední Slovensko, kde se letos otevírá přes 140 tisíc čtverečních metrů ploch nákupních center. Zdaleka nejvíc se centra staví v Rusku, kde bude boom pokračovat i v příštím roce.
"Ve dvou zemích - Rusku a Turecku - se v letech 2010 a 2011 postaví dohromady více nových ploch než ve zbytku Evropy," uvedli analytici C&W.