Automobilovou krizi vyhráli výrobci luxusních značek

Radek Pecák Radek Pecák
14. 1. 2013 9:00
Rolls-Royce vloni prodal nejvíce aut v celé své historii
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Rolls-Royce

Praha - Současná krize v automobilovém průmyslu ještě zdaleka nekončí. Už nyní je ale možné říci, že vítězně z ní vyjdou zcela jiné značky než z té minulé.

Zatímco v krizi před třemi lety posílili svoji pozici výrobci levných automobilů, nyní naopak stoupají v žebříčcích prodejů ti nejdražší. V jejich autosalonech jen stěží najdete vůz, který by stál výrazně méně než milion korun.

Ukazují to hospodářské výsledky tří nejvýznamnějších výrobců této kategorie vozů, tedy německých značek Audi, BMW a Mercedes-Benz.

Audi a BMW rostou o víc než desetinu

Stále je největším producentem luxusních aut na světě automobilka BMW, i když se ji o tento post snaží oba konkurenti usilovně připravit. V loňském roce zvýšila prodej o 10,6 procenta na rekordních 1,845 milionu vozů. S růstem počítá také letos.

"Do nového roku jsme vstoupili s příznivým trendem a navzdory přetrvávajícím problémům na některých trzích hodláme v roce 2013 dosáhnout dalšího rekordního prodeje," říká šéf prodeje a marketingu BMW Ian Robertson.

Firma čeká, že hranici dvou milionů prodaných vozů překoná v roce 2016. Již v loňském březnu tento odhad urychlila o čtyři roky oproti původním předpokladům.

BMW vlastní i tu úplně nejluxusnější značku - britskou Rolls-Royce. Také té se vloni podařilo prodat nejvíce aut v celé historii - 3575. Je to sice jen o jedno procento více než v roce 2011, ale rekord padl...

Audi pak v roce 2012 po celém světě prodalo 1 455 100 vozů, což je meziroční nárůst o 11,7 procenta.

Podívejte se: Muzeum Mercedes-Benz mapuje historii 126 let značky

Výhodou těchto značek je, že své bohaté zákazníky nemusí shánět jen v Evropě, kde mají hlavní výrobní závody,  ale prakticky po celém světě. Přitom na většině kontinentů, na rozdíl od Evropy, krize již není.

Výrazně roste odbyt automobilů v USA a v Rusku. Stálý, i když již mírnější růst je patrný v Číně. Minimálně na jednom nebo několika rozvíjejících se trzích se přitom daří každé z těchto značek. Audi těží ze zájmu po jeho automobilech v Číně, Rusku, vozy se čtyřmi propojenými kruhy se více kupují i v USA. BMW také oslovilo zájemce o nová auta v Číně a USA, vozy s třícípou hvězdou se vloni skvěle prodávaly v USA.

V Evropě si ale tak dobře nevedou. BMW dokonce oznámilo, že ruší slevy pro dealery, a vlastně tak rezignovalo na snahu o dosažení co největšího tržního podílu. Německé automobilky totiž často dávají velkým dealerům slevy v hotovosti, takže pak registrují nákup ze strany dealera, nikoli skutečného zákazníka. Tímto způsobem si výrobci (a také jednotlivé národní zastoupení firem) každý měsíc vylepšují data o prodeji.

Na trhu s novými auty v České republice vloni všechny tři značky zaznamenaly nárůst. Na pozici jedničky se po dlouhých letech nadvlády Audi dostalo BMW. Mercedes-Benz sice prodal o téměř 15 procent aut více než v roce 2011 a stáhl tak odstup na Audi a BMW, přesto ale zůstal třetí. 

I další producenti aut pro bohatou klientelu zažili vloni dobrý rok a nepředpokládají, že by letos nastaly zlé časy. Za všechny jmenujme například Ferrari. To sice působí v Itálii, kde si radost z koupě vozu se vzpínajícím se hřebcem dopřálo o dost méně lidí než dříve, ale jinde si milionáři tyto sportovní vozy kupovali o sto šest. Největší nárůsty prodejů byly zaznamenány v USA. V Česku zůstal prodej aut Ferrari stejný jako v roce 2011. 

Francouzi (zatím) Opel nekoupí

Oproti tomu značky, které své vozy vyrábějí a prodávají hlavně v Evropě, vloni živořily a do vyskakování jim rozhodně nebude ani letos. O problémech Opelu, který musí zavírat své nevytížené továrny, slyšel snad již každý.

Na počátku letošního roku se dokonce objevily informace o tom, že francouzská vláda tlačí firmu PSA (tedy společný podnik Peugeot + Citroën), aby Opel od General Motors koupila. Jenže podobným úvahám Američané brzy udělali přítrž, když potvrdili, že Opel na prodej není. Místopředseda GM Steve Girsky dokonce slíbil, že firma bude pokračovat v investicích do aktivit německé divize.

Pro Opel a zřejmě i pro Francouze je to dobrá zpráva. Všechny firmy, jichž by se transakce týkala, jsou totiž v současnosti prodělečné. Pro PSA by bylo velmi problematické peníze na koupi Opelu získat a ještě obtížnější je pak splatit.

Samotný Peugeot již vloni prožil krizový rok. Evropský automobilový výrobce číslo dvě (za Volkswagenem) prodal o pětinu méně vozů než v roce 2011. Celosvětově jich bylo 1,7 milionu, v Evropě klesl prodej pod hranici milionu kusů. Klesl proto i podíl značky na evropském trhu.

I Peugeot sází pro nadcházející období zejména na trhy mimo starý kontinent. Podíl prodejů na trzích mimo Evropu vloni navýšil na 39 procent z 33 předloni. V samotné Číně pak Peugeot dodal zákazníkům meziročně o čtvrtinu více aut.

Nejtěžší rok od začátku 80. let

Orientace na zámořské trhy je podle odborníků na automobilový průmysl v současné době jediná možná. Krize v Evropské unii totiž potrvá minimálně několik prvních měsíců letošního roku. "Jsem přesvědčen o tom, že rok 2013 bude nejtěžším od doby, kdy Řecko vstoupilo do EU (rok 1981), a dokonce ani Volkswagen se nebude usmívat," řekl profesor Ferdinand Dudenhoffer z Centra pro automobilový výzkum na univerzitě Duisburg-Essen.

Po loňském propadu evropského automobilového trhu o necelých osm procent klesnou letos prodeje aut o další více než tři procenta, odhadují odborníci. Letos se tak v Evropě prodá jen zhruba 12 milionů vozů, což je o 3,5 milionu méně než v roce 2005.

Dudenhoffer očekává, že některé automobilky budou letos nuceny požádat o státní pomoc. Prakticky všichni evropští výrobci - s výjimkou Volkswagenu - totiž své hospodaření roku 2012 uzavřou v červených číslech. Ztráty často přesahují sumu miliardu dolarů nebo se k ní blíží. To je případ například evropského Fordu, Opelu a Fiatu. PSA čeká ztrátu téměř dvě miliardy.

Šrotovné nečekejte

Po skončení letošního roku se nedá čekat žádný zásadní obrat k lepšímu, protože šrotovné ani další umělý zásah do konkurenčního prostředí se nikdo nechystá vyhlásit. To nakonec - i když ne pravděpodobně v letošním roce - povede k tomu, že z trhu některá ze zmíněných značek z trhu zmizí nebo se sloučí s jinou, nebo přinejmenším bude nakonec Fiat nucen svoji milovanou, ale prodělečnou Alfu Romeo prodat Volkswagenu.  

Naproti tomu dobrý rok čekají i automobilky s produkty pro masy, které sídlí, vyrábějí i prodávají hlavně mimo Evropu. Tedy i letos bude určitě pokračovat posilování pozic koncernů Hyundai-Kia i Toyota. Stane se tak z podobných důvodů jako u zmíněného luxusního tria Audi, BMW a Mercedes-Benz - tedy proto, že mimo Evropu se žádná krize nekoná.

A co letos čekat u tří velkých automobilových výrobců působících v Česku? Nejspíše žádné velké drama a ani žádné velké oslavy.

Hyundai v Nošovicích již oznámil, že výroba zůstane po celý letošní rok na maximální kapacitě, která byla dosažena i vloni. V kolínské TPCA bude pokračovat toužebné vyhlížení konce krize a nového modelu. Škodovka bude na maximální výrobní kapacitu v nové hale, kde se vyrábí octavie, rapidy a toleda, najíždět pravděpodobně o něco později, než by si finanční bossové koncernu Volkswagen přáli. Tato značka ale přesto nejspíše opět navýší své prodeje díky úspěšnému počínání v Rusku a Číně.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Ministerstvo životního prostředí odmítá kritiku, že fond nepočítá se stavbou solárů na brownfieldech

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) odmítá kritiku připravovaného Modernizačního fondu (MdF), ve kterém mají být pro českou energetiku z prodeje emisních povolenek k dispozici desítky miliard korun. Pondělní upozornění Svazu moderní energetiky, že peníze z fondu zřejmě nebude možné použít na stavbu solárních elektráren na brownfieldech a v průmyslově znečištěných lokalitách, podle MŽP není pravdivé a fond s tím počítá, sdělil resort.

Svaz moderní energetiky na to reagoval slovy, že i přes to, co říká nyní ministerstvo, je v materiálu doslovně uvedeno, že se na těchto plochách stavět nebude. 

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Při explozích bomb na tržišti v Afghánistánu zemřlo 14 lidí

Dva výbuchy na tržišti v afghánské provincii Bámján zabily nejméně 14 lidí a dalších 45 zranily. Informovala o tom s odvoláním na místní policii agentura Reuters. K útoku se zatím nikdo nepřihlásil.

Nálož vybuchla před hlavní tržnicí ve městě Bámján ve středním Afghánistánu. Mezi oběťmi jsou dva dopravní policisté, zbytek jsou civilisté, řekl šéf provinční policie Zabardast Safaj. K útoku se dosud nikdo nepřihlásil. Hnutí Tálibán uvedlo, že za výbuchy nestojí.

Další zprávy