Automobilky v Česku už vydělávají na německém šrotovném

Veronika Skálová Veronika Skálová
5. 2. 2009 18:22
Objednávky z Německa stoupají. Kvůli příspěvku 2 500 eur na nové auto.

Brno - Němci dostávají od své vlády příplatek na nová auta a české automobilky se mohou radovat. Přestože druhý záchranný balíček německé ekonomiky platí teprve pár týdnů, objednávek na vozy vyrobené v Česku přibývá.

"Asi nejjednodušeji to uvidíme na počtu objednávek z Německa na jednotlivé měsíce. V prosinci to bylo 1 500 kusů, v lednu nula, v únoru patnáct kusů aut. Na březen, který má uzávěrku až zítra, máme z Německa objednáno 2 000 vozů," řekl Aktuálně.cz Petr Vaněk, mluvčí nošovické automobilky Hyundai.

Prodejci samozřejmě ve svých objednávkách příčiny zvýšené poptávky neuvádějí. "Je však vysoká pravděpodobnost, že příplatek až 2 500 eur má na tento nárůst vliv. Hyundai i30, který vyrábíme patří k menším vozům po nichž je nyní poptávka," uvedl Vaněk.

První signály vypadají dobře

Větší zájem Němců o své vozy sledují i v mladoboleslavské Škodě. "Máme podobné signály od našich importérů. V číslech však zatím zvýšení poptávky vyjádřit nedokážeme," potvrdil mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Kvůli zájmu z Německa už ve Škodovce výroba Fabií pět dní v týdnu, nejméně v pěti týdnech v únoru a březnu.

V nárůst poptávky doufá i kolínská TPCA, přestože ji zatím nepozoruje. "Objednává se na delší období a všechno jde přes naše mateřské společnosti. Od nich pak dostáváme celkové počty, které nejsou ani rozlišené podle jednotlivých zemí. O tyto údaje pak žádáme zpětně," vysvětlil mluvčí automobilky.

Česko příspěvek zavádět nepotřebuje

Odborníci předpokládají, že pozitivní vliv německého příspěvku bude pro automobilky vítanou injekcí.

"Jen když se podíváme na Škodu Auto, devět z deseti vozů míří do zahraničí. Takzvané šrotovné je dobrou zprávou pro naše automobilky, špatnou zprávou pro německý rozpočet. Česká vláda už takový příspěvek zavádět nemusí, stačí, když se svezeme na německé vlně," poznamenal analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Pečlivé ošetření hotového vozu předtím, než opustí montážní halu továrny Hyundai.
Pečlivé ošetření hotového vozu předtím, než opustí montážní halu továrny Hyundai. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Podstatné však bude, aby se poptávka zvýšila na delší dobu. "Může se stát, že trhem projde pouze jednorázová vlna zájmu. Pokud však efekt přetrvá, bude to mít jednoznačně pozitivní vliv na klíčové hráče v našem průmyslu," podotkl Karel Potměšil, analytik společnosti Cyrrus.

Podle něj budou dokonce z opatření víc těžit čeští výrobci aut než ti němečtí. "Továrny u nás se soustředí na menší vozy. A u takového modelu je úspora při příspěvku 2 500 euro vyšší než u luxusních vozů typu BMW. Navíc automobilky v Česku jsou silně exportně orientovány," dodal Potměšil.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte blog Radka Špicara ze Škody Auto: Automobilky v roce krize 
 

Právě se děje

Další zprávy