Brno - Nejhorší měsíce pro prodejce ojetých automobilů jsou pryč. Lidé v Česku už zase nakupují v bazarech.
Auta tak znovu plní prostory, odkud loni autobazary loni zmizely a které byly několik měsíců prázdné.
Ještě loni v říjnu bylo v nabídce realit na portálu Centrum.cz 46 autobazarů a ploch, které k prodeji aut zatím sloužily. Prodávaly se celé zavedené autobazary (za více než dvacet milionů korun) nebo malé pozemky na okrajích měst (za miliony korun).
Už se bazary neprodávají
Nyní je ale nabídka výrazně menší, autobazarů, které jejich majitelé už nedokázali provozovat a nabídli je k prodeji, výrazně ubylo. Na portálu Centrum.cz nyní majitelé nabízí k prodeji jenom pět autobazarů.
Ojetá auta se tak například znovu prodávají v autobazaru v Luhačovicích, který byl kvůli krizi prázdný a byl na prodej.
"Trh se určitě odrazil ze dna a prodejci zase věří v lepší časy. Navíc prostě lidé potřebují měnit stará auta za novější," uvedl ekonom Karel Vavro z poradenské společnosti Kredit. "Krize ovšem pro část především malých prodejců znamenala definitivní konec a autobazarů je v Česku určitě méně než na začátku loňského roku." Podle Vavra je nyní v Česku řadově o několik desítek autobazarů méně.
Zlepšení na trhu dokládají i statistiky.
Prodejci zaznamenali už v březnu proti lednu růst poptávky o zhruba dvě třetiny a téměř desetiprocentní meziroční nárůst. A větší zájem o nákup aut potvrzují i data Českého statistického úřadu.
"Toto oživení je částečně vysvětleno nízkou základnou loňského února, zároveň se ale nejspíš začínají projevovat známky ekonomickou krizí odložené potřeby obměny vozového parku," uvedl už dříve analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Lidé nakupují lepší auta
Největší tuzemská firma v oboru, autobazary AAA auto tak potvrdila v prvním čtvrtletí návrat k zisku, když vykázala profit 450 000 eur, tedy asi 11,5 milionu korun, proti loňské ztrátě 880 000 eur. Celkové tržby se zvýšily o 1,3 procenta na 39,2 milionu eur, což je v přepočtu zhruba jedna miliarda korun.
"Celkově výsledky potvrzují návrat společnosti do ziskového hospodaření a ukazují na zlepšující se provozní výkonnost i během hospodářské recese a stagnující tržní poptávky," uvedl generální ředitel Anthony Denny.
Podle zástupců AAA auto mají lidé zájem úspornější vozy s motory o menší kapacitě, nicméně společnost v poslední době zaznamenává rostoucí zájem o dražší a luxusnější auta.