Praha - Světové firmy jsou ochotny platit miliony dolarů ročně, aby svoji reklamu dostaly na kapoty formule 1 či aut jezdících rally.
Jiné zaplatí sice malou částku, ale spokojí se s kombíkem běžného občana. V USA již desítky tisíc řidičů podepsalo smlouvu s firmou, která jim zprostředkovala "vylepení" reklamy na jejich vůz.
A nyní jen inkasují měsíční zisk. A ten není malý. Dle stáří, velikosti vozu a najetých kilometrů si mohou přijít na stovky dolarů.
Dle NY Times si majitel Fordu Expedition může přijít až na osm set dolarů, tedy více než 16 tisíc korun.
"Jeden můj známý říkal, že četl něco o tom, že nabízí i auto zadarmo, pokud na něm budu vozit reklamu," říká Brian Katz pro NY Times.
To se mu ale zdálo už trochu podezřelé. Přesto si nakonec vyhledal nabídku a své vlastní auto si nechal polepit reklamou.
Česko v závěsu
Podobná možnost existuje i v Česku. Jsou firmy, které vytváří katalogy aut, jejichž majitelé jsou ochotni si nechat svůj vůz polepit.
Většinou záleží na tom, jak staré auto je, kolik kilometrů ročně najede, zda parkuje v garáži či na ulici a jak velkou plochu svého vozu vlastník nabídne.
Za drobný poplatek se pak dostane do databáze, ze které se mohou vybírat firmy, které chtějí umístit svoji reklamu.
A výdělek? Například auto staré sedm let, které parkuje na ulici v průměrném okresním městě, za měsíc najede tisíc kilometrů a bude reklamou polepené celé, může vynést až tři tisíce korun.
Úskalím je pouze zájem společností inzerovat své jméno či služby na automobilech soukromníků. Poté je třeba samozřejmě čekat i na to, až si případně vybere právě auto zájemce.
Auto zadarmo?
Mezi nabízené služby některých firem dokonce patří to, že dají zájemci nové auto zdarma. Leasing by pak měl být placen z reklamních peněz.
V tomto případě je ale třeba být více než obezřetný a podepsat pouze smlouvu, která je výhodná pro obě strany a klienta nezavazuje k něčemu, co nebude schopen splnit.
Podmínky totiž jsou relativně přísné, už kvůli povaze služby, kterou firmy nabízející auto poskytují. Například musí auto najet 30 kilometrů denně nebo 900 za měsíc. Navíc musí být stále čisté a jezdit na kontroly stavu tachometru.