Praha - Miliony na koupi supersportovního auta, jako je Porsche, Ferrari, Asto Martin či Lamborghini, každý nemá. Ale sehnat pár tisíc korun a půjčit si na hodinu, den či víkend některý z automobilů svých snů, to už vypadá dostupněji i pro člověka, který si vydělává běžné peníze.
Právě na takové lidi sází půjčovna exkluzivních vozů. V její garáži si redaktor Aktuálně.cz mohl prohlédnout nejexkluzivnější vozy z její nabídky. Odhadem tyto vozy stály skoro sto milionů korun.
"Zhruba polovina těchto vozů je našich, zbývající polovinu máme zapůjčenou," říká jednatel společnosti Martin Cieslar. Autopůjčovnu začali provozovat na podzim 2007 s jedním autem, hned za měsíc pořídili další a v současnosti je v nabídce zhruba dvacet aut.
Lidé chtějí slavné značky
"Zaměřujeme se na ikonické značky, tedy ty, po kterých lidé nejvíce touží," vysvětluje Cieslar. Proto mají v garážích jak Ferrari 360 Modena, tak Lamborghini Gallardo Spyder, tak prakticky kompletní modelovou řadu Porsche, ale i Aston Martin, Jaguar nebo Ford Mustang.
Právě nyní v dubnu začíná těmto vozům hlavní sezona. "Sice máme například všechny Porsche na zimních pneumatikách, ale většina lidí si chce tahle auta vyzkoušet na suchých silnicích v dobrém počasí," říká Cieslar. Hlavně o kabriolety je obrovský zájem. Nejčastěji je objednávají ženy. Ty prý mimochodem tvoří polovinu z celkového počtu lidí, kteří do půjčovny volají. Obvykle ale auto chtějí půjčit jako dárek pro svého muže či přítele.
Auta si zde mohou zájemci půjčit na hodinu, na tři hodiny, na víkend, týden či měsíc. Nejlevnější je pronájem Caterhamu 7 Roadsport, Fordu Focus RS, Porsche Boxteru, Subaru Imprezy STi či Nissanu 370 Roadster. Tyto vozy stojí na hodinu 2 900 Kč, o tisícovku dražší pak jsou například Porsche Cayman S, kabriolet jaguar nebo Chevrolet Corvette. Ferrari, stejně jako například Audi R8 stojí na hodinu již 8 900 korun a nejdražší Lamborghini Gallardo Spyder 12 900 Kč.
Největší zájem je o Porsche
Největší zájem je v současné době o klasické Porsche 911. "Je to už dostatečně lákavé auto a přitom je ještě poměrně dostupné. Půjčovné na den, které zahrnuje neomezený počet kilometrů, je u tohoto vozu necelých 14 tisíc korun, zatímco například pronájem Audi R8 na stejnou dobu je o dvacet tisíc dražší.
"Výpůjčky na hodinu patří k nejoblíbenějším. Například právě u Ferrari je to nejčastější způsob zápůjčky," informuje Cieslar. Auto obvykle klientovi přistaví na kraj Prahy, nechají ho hodinu jezdit a pak si ho odvezou zpátky do garáží. Všechny auta jsou pojištěná a zároveň opatřená vyhledávacím systémem. "Ten je tam i kvůli tomu, abychom si mohli ověřit, že klient nejezdil s půjčeným autem na závodním okruhu, což je zakázané," vysvětlil Cieslar.
Z údajů GPS pak zaměstnanci půjčovny dokáží vyčíst i to, jak rychle ten který klient s autem jezdil. "Víme například, že si jeden klient troufl jet po naší dálnici rychleji než 300 kilometrů za hodinu a také to, že člověk, který si půjčil na víkend Ferrari, s ním prakticky celou dobu jezdil jen po Praze a dosáhl nejvyšší rychlosti 110 km/hod," dodává některé kuriozity.