Praha - Pokud jste jeli v dubnu vlakem, měli jste podle oficiální statistiky Českých drah 91procentní pravděpodobnost, že se do svého cíle dostanene včas. A 93procentní pravděpodobnost, že pokud nastane zpoždění, nebude větší než pět minut.
Informaci o tom poskytl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Přesnost vlaků osobní dopravy byla podle něho v dubnu v porovnání s letošním březnem o 1,68 procenta horší.
Podle Šťáhlavského je zhoršení dubnových čísel oproti březnovým logické a nastává každoročně v souvislosti se zahájením stavební sezony, což logicky přináší větší množství výluk.
Nejpřesněji se jezdí na jaře a na podzim
Podle něho jezdí proto vlaky obvykle nejpřesněji v únoru a březnu, a pak také v říjnu a v listopadu. Naopak v letním období, od června do srpna, výluky vlaky zpomalují nejčastěji.
Tradičně nejpřesnější byly v dubnu podle Šťáhlavského spoje SC Pendolino, které jezdí hlavně mezi Prahou a Ostravou. V 96,52 % případů jely načas. Spěšné a osobní vlaky splnily jízdní řád na 93,85 %, vnitrostátní dálkové vlaky (IC, Ex, R) na 86,98 %. Tradičně nejméně přesné jsou mezistátní vlaky, což je dáno mimo jiné nižší mírou přesnosti dálkových vlaků v zahraničí i délkou trasy. Tyto vlaky splnily jízdní řád na 78,61 %.
Na přesnost mají samozřejmě vliv i mimořádné události. O tom svědčí například událost z 22. dubna, kdy došlo mezi Pardubicemi a Kostěnicemi v odpolední dopravní špičce k usmrcení osoby a omezení dopravy. V důsledku této nehody byly dva vlaky odkloněny na náhradní tratě, dva vlaky musely být zcela zrušeny a zpožděno bylo dalších 24 spojů. Ten den byly také vlaky v ČR v dubnu nejméně přesné. Statistika hovoří o 89,2 procentech.
Sebevrazi jsou za třetinou zpoždění
Právě nehody, usmrcení osob v kolejišti, povětrnostní vlivy anebo zásahy policie a záchranářů jsou nejčastější příčinou zpoždění vlaku. V dubnu to byl každý třetí případ. Přibližně třetina vlaků je zpožděna kvůli závadám na infrastruktuře (závady na trati, závady zabezpečovacího systému nebo trakčního vedení) a téměř pětina vlaků (17,9 %) byla zpožděna v důsledku čekání na přípoj. Závady na lokomotivách nebo vozech způsobily zdržení v necelých 5 % případů.
"Včasnost českých vlaků je sledována s tolerancí do 5 minut. V zahraničí se běžně užívá i vyšší tolerance, například dálkové vlaky ve Velké Británii jsou považovány za přesné při zdržení do 10 minut a některé západoevropské železnice, např. ve Francii nebo Itálii, počítají s tolerancí dokonce 15 minut," dodal Šťáhlavský.