Průměrná česká domácnost utratí za letní desetidenní dovolenou meziročně o tisíc korun více. Zatímco loni zaplatili Češi 21 788 korun, letos je to již 23 tisíc, včetně opalovacích krémů, oblečení a léků koupených speciálně kvůli dovolené. Čísla uvedla společnost Czech fund.
Důvodu je hned několik. Samotný růst cen tlačí například uzemnění všech boeingů typu 737 Max po dvou tragických nehodách. Kvůli tomu zdražují především takzvané last minute zájezdy, kterých je kvůli nedostatku letadel méně.
Vyšší ceny za cestu k moři způsobuje také růst mezd pracovníků v turistickém odvětví, či propad síly koruny vůči americkému dolaru a dalším měnám. "O více než deset procent koruna ztrácí v porovnání se situací v půli loňských prázdnin vůči egyptské libře. Necelých deset procent pak ztrácí vůči thajskému bahtu," vysvětluje hlavní ekonom Czech fund Lukáš Kovanda.
Ten dodává, že je navíc třeba připočíst růst cen. Vysoká inflace panuje například v Egyptě, kde se drží na více než 14 procentech.
Vedle růstu cen se také zvyšuje částka, kterou jsou Češi ochotni za deset dní na dovolené utratit. Lidé podle Jana Papeže, místopředsedy pro vnější vztahy v Asociaci cestovních kanceláří ČR, již od roku 2014 stále častěji vyhledávají luxusnější rezorty a častěji místo autobusu volí jako dopravní prostředek dražší letadlo. To je vykoupeno obecně kratší délkou dovolené.
V rámci toho je podle Papeže patrný trend, kdy lidé stále častěji tlačí na cenu dopravy a věnují čas hledání nejlevnějších letenek. "Na ubytování lidé nešetří, pokud by měli zhoršit kvalitu. Tady vidím i do budoucna pokračování tohoto trendu," dodává.
Na dovolenou loni podle Czech fundu vyrazilo sedm z deseti Čechů. Pětina z nich si nechala cestu zařídit od cestovní kanceláře. Přesto, že průměrná tuzemská hrubá mzda činí přes 32 tisíc korun, neváhá si část lidí na dovolenou draze půjčit od nebankovních společností.
"Na dovolenou si musí půjčovat zhruba tři procenta Čechů. Brát si takový úvěr je z ekonomického hlediska holý nesmysl. Nicméně některé domácnosti se opravdu nacházejí pod tlakem svých známých nebo pod tlakem sociálních sítí, na které se s oblibou věší fotografie právě z dovolených," vysvětluje Kovanda.