Praha - Čeští čtenáři dají ročně za knihy méně než například Turci (v přepočtu 771 Kč) a více než Poláci (585 Kč). Vyplývá to z údajů knihkupectví Kanzelsberger. Nejvíc za četbu v přepočtu na koruny vydají podle údajů Bookmap.org Němci, Norové, Američani a Britové.
Průměrná ceny knihy se mezi roky 2014 a 2016 zvýšila z 252 na 261 korun, vyplývá z údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
"Češi byli, jsou a myslím, že i budou, národem čtenářů. Kniha u nás dlouhodobě stojí jako deset piv, není drahá," uvedl majitel zmíněné sítě knihkupectví Jan Kanzelsberger.
Česko výrazně zaostává ve výdajích za Německem, USA či Británií. V drtivé většině ale jde o země, kde je průměrná mzda výrazně vyšší než v Česku. V Německu utratí lidí v přepočtu na koruny za knihy 3112 korun, v Norsku 2979 a v Spojených státech 2899 korun ročně.
Na druhém konci žebříčku jsou Jihoafrická republika a Indie s průměrnou roční útratou 79,80 Kč za knihy. Celosvětově se průměr peněz vydaných za knihy pohybuje v přepočtu na hranici 450 korun. Celosvětový obrat knižního trhu se odhaduje na 122 miliard eur.
Knihy a čtení obecně patří v ČR dlouhodobě k součásti národní kultury. "Nejen pro to, že češtinu jako takovou jsme si museli v historii tvrdě vybojovat, Češi jsou vzdělaný a kulturní národ a čtení k němu prostě patří. Potvrzuje to i fakt, že knihy jsou dlouhodobě v pětici nejoblíbenějších vánočních dárků," dodal Kanzelsberger.
Žebříčku e-knih v srpnu vévodily tituly Vzpomínka na Zemi od Liou Cch'-sin, Poslední tango v Havaně od Františka Kotlety a Sedm dopisů z Paříže Samanty Vérantové. Mezi tištěnými tituly byly na začátku září nejprodávanější Veselí od Radky Třeštíkové, Maestra od L. S. Hiltonové a román Bez šance amerického autora románů pro mládež Neala Shustermana. Vyplývá to z údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Prodej knih po internetu se meziročně zvýšil o pětinu. Celkový objem kategorie knihy, filmů a her na internetu tvoří jednotky procent celkového obratu e-commerce. Podle údajů srovnávače cen Heureka.cz byly v červenci a v srpnu nejprodávanější knihy Z ničeho nic od Martiny Pšeničkové a Heydrich, Geli a Eva od Jana Mináře.
Prodej knih na internetu tradičně vrcholí před Vánocemi, kdy dosahují prodeje trojnásobku oproti celoročnímu průměru. "Nejprodávanější jsou dlouhodobě kuchařky - stále častěji spojené se zdravým životním stylem či hubnutím, a obecně knihy věnující se zdravému životnímu stylu nebo seberozvoji," uvedla obsahová ředitelka Heureky Alexandra Čermáková.
V roce 2016 v Česku vyšlo zhruba 15 500 titulů. Tržby za prodané knihy dosáhly 7,8 miliardy korun, což je o čtyři procenta víc než o rok dříve.