Praha - Šedesát procent Čechů si myslí, že by naše olympioniky měly podporovat tradiční české značky. Vyplynulo to z výzkumu agentury Nielsen Admosphere, podle níž olympijská klání sledují dvě třetiny obyvatel.
Z čísel také vyšlo, že lidem spojení olympismu s propagací značek v zásadě nevadí, jen zhruba pětina lidí to nepovažuje za vhodné. Nejvíce si Češi všímají, že české sportovce podporuje značka Škoda.
Právě tuto značku si v souvislosti s národním olympijským týmem vybaví na prvním místě téměř pětina populace. Špatně si nevede ani značka oficiálního olympijského oblečení Alpine Pro, tu jako první vyjmenuje každý sedmý Čech. Naopak na O2, RWE či státní podnik Lesy ČR si na prvním místě nevzpomene spontánně ani procento oslovených lidí.
Pokud mají lidé vyjmenovat partnery bez ohledu na pořadí, v jakém si je vybavují, jmenují nejčastěji opět Škodu (31 %) a dále Plzeňský Prazdroj, Alpine Pro a ČEZ. Ženy přitom mají blíže k oblečení, muži k pivu.
Šedesát procent lidí si myslí, že by měly české olympioniky podporovat tradiční české značky, podle pětiny je jedno, o jaké značky jde. A jen tři procenta obyvatel si nepřejí žádnou značkovou podporu domácích olympioniků.
Osmnáct procent respondentů navíc připouští, že jim je značka podporující české olympioniky bližší. Čtrnáct procent dokonce uvádí, že je tato podpora pro ně důležitá při rozhodování o nákupu v konkurenci ostatních značek. Dvě pětiny lidí si myslí, že sportovní úspěchy mají vliv na obchodní úspěch podporujících značek, ale podle třetiny dotazovaných na sportovních výsledcích nezáleží.
Pětina lidí si vybaví i spojení konkrétního sportovce s konkrétní značkou. Nejčastěji jmenují biatlonistku Gabrielu Koukalovou, kterou podporují značky Hamé a Dermacol. Ta ovšem na ZOH vůbec nestartovala. Hamé boduje i s Ondřejem Moravcem (19 %). A veřejnost zaznamenala i spojení Ester Ledecké s Coca-Colou (10 %).
"Značky, kterým chybí kreativita, aktivace, cílevědomá a dlouhodobá podpora nad rámec sponzorského plnění, se prosazují obtížně. Vždyť oficiálních a generálních partnerů ve srovnatelném postavení má náš olympijský tým jedenáct. Lidé si vybavují sotva polovinu z nich," říká Marek Hlavica, výkonný předseda Asociace komunikačních agentur, která si nechala výzkum zpracovat.
Které značky si Češi spojují s podporou českých olympioniků | |
Značka | Podíl |
Škoda | 31 % |
Žádné neznám | 25 % |
Alpine pro | 20 % |
Pilsner Urquell | 19 % |
Jiné | 19 % |
ČEZ | 18 % |
Sazka | 10 % |
T-mobile | 9 % |
Coca-Cola | 7 % |
Nevím | 7 % |
Dále se umístily firmy v tomto pořadí: Česká spořitelna, Adidas, Mall.cz, Česká televize, Nike, Puma, Lesy ČR, GE Money Bank, RWE, E.ON, O2, Česká pojišťovna. | |
Zdroj: AKA. Otázka zněla: Český národní olympijský tým je sponzorován několika významnými značkami. Zkuste prosím vyjmenovat všechny, na které si vzpomenete (celková znalost). |