Pohonné hmoty začaly zdražovat od začátku října po zvýšení spotřební daně z benzinu. Analytici podobný vývoj očekávali a předpokládají, že ceny paliv porostou dál.
Paliva v Česku s výjimkou konce prázdnin zhruba od začátku července zlevňovala. Před dvěma týdny se ale tento trend otočil. Spotřební daň z benzinu se od začátku října vrátila z 11,34 na 12,84 koruny za litr. Nižší daň na benzin i na motorovou naftu platila v Česku od června. U nafty zůstala snížená sazba do konce roku 2023, činí 8,45 koruny na litr.
Spotřební daň z pohonných hmot vláda snížila v reakci na jejich vysoké ceny kvůli válce na Ukrajině.
Podle ministerstva financí (MF) zdražení pohonných hmot odpovídá růstu cen ropy a paliv na mezinárodních trzích. "Ministerstvo financí ceny pohonných hmot a jejich marže nadále monitoruje. Na základě dostupných předběžných dat můžeme tvrdit, že v současnosti jsou marže u čerpacích stanic poměrně nízké, čímž čerpací stanice zpomalují růst cen pohonných hmot, a to i v porovnání s okolními státy," řekl ve čtvrtek mluvčí ministerstva Tomáš Weiss.
Výsledky kontrol marží za září podle něj MF zveřejní v polovině příštího týdne.
"Zdražování pohonných hmot v Česku bude pokračovat. Průměrné ceny se v nejbližším týdnu zvýší o dalších 60 až 80 haléřů na litr," míní analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Evropské velkoobchodní marže podle něj v posledních dvou týdnech výrazně rostou u benzinu i u nafty. Výrazným faktorem je stávka pracovníků ve francouzských rafineriích.
Podle analytika XTB Jiřího Tylečka se už naplno projevila zvýšená spotřební daň na benzin od počátku října. "Rychle se tak uzavírá cenový rozdíl mezi těmito palivy. Trh začíná vnímat zákaz importu ropy a ropných produktů z Ruska, který vstoupí v platnost v EU od prosince. Ceny paliv v Rotterdamu také výrazně rostou. Na čerpacích stanicích se v následujících dnech pravděpodobně nedočkáme změny trendu. Růst by měl pokračovat, i když se dá očekávat jeho zpomalování. Průměrná cena nafty možná už do víkendu překročí úroveň 45 korun za litr," říká Tyleček.
"Očekávali jsme, že čerpací stanice alespoň mírně sníží svou marži, to se však zatím pravděpodobně nestalo. Zajímavé tak budou výsledky kontroly marže čerpacích stanic za září. K zastropování marží čerpacích stanic však patrně nedojde, energetického průmyslu se bude týkat mimořádné zdanění v letech 2023 až 2025. Stát by tak zde byl sám proti sobě," dodává analytik Purple Trading Petr Lajsek.
Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) není hlavním důvodem pro delší zdaňování nafty nižší sazbou její nynější vyšší cena, ale konkurenční prostředí.
Největšími konkurenty českých dopravců, zejména menších, jsou podle něj při podávání cenových nabídek dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska a také z Turecka. Ve většině z těchto zemí je spotřební daň na motorovou naftu podle ministra na evropsky nejnižší možné úrovni.
Přestože paliva zdražila, stále jsou levnější než na začátku prázdnin. Průměrná cena Naturalu se tehdy blížila 48 korun za litr, což byla dosud nejvyšší úroveň. Zhruba stejně tehdy stála nafta, dražší byla jen na jaře krátce po vpádu ruské armády na Ukrajinu.
Loni touto dobou byl Natural v průměru o 6,54 koruny levnější. Za litr nafty tehdy řidiči platili o 11,38 koruny méně.
Nejlevnější paliva nyní natankují motoristé v Jihočeském kraji, kde je litr benzinu v průměru za 41,56 koruny. Naftu tam prodávají průměrně za 44,81 koruny. Naopak nejdražší paliva nabízejí čerpací stanice v Praze. Litr benzinu stojí v hlavním městě průměrně 42,86 koruny a litr nafty 46,26 koruny.