Potencionální kupec domu či bytu už dnes není břídil

Věra Tůmová
24. 4. 2012 9:00
Dnešní kupci nemovitostí mají větší odvahu se ptát na detaily a smlouvat o ceně
Rezidence Stodůlky (vizualizace)
Rezidence Stodůlky (vizualizace) | Foto: PSJ

Praha - Zájemci o koupi nemovitosti jsou dnes oproti dřívějšku mazanější a podstatně větší obchodníci než v minulosti. Vyplývá to alespoň z průzkumu realitní sítě Century 21, který se uskutečnil v prvních třech měsících letošního roku.

Ještě před deseti lety se lidé podle průzkumu při jednání s realitními makléři obávali ptát na řadu základních otázek. Bylo jim obvykle trapné zeptat se na to, zda je možné vyjednat snížení ceny vyhlédnuté nemovitosti. To dnes nikomu nepřijde. Potencionální kupci považují podle realitních expertů takzvané „handlování o cenu" nyní za docela samozřejmé.

Proměna zákazníků realitek

Na přelomu tisíciletí se klienti realitních kanceláří ptali především na možný termín nastěhování, orientaci bytu či vzdálenost od stanice městské hromadné dopravy (MHD).

„Požadavky klientů se rozhodně za poslední dekádu změnily. Před deseti lety například téměř nikdo neřešil parkování. Dnes jsou otázky, zda je možné před domem či v okolních ulicích parkovat nebo zda je možné si u novostavby vybrat parkovací stání, jedny z nejčastějších," popisuje Jan Adámek z realitní kanceláře Century 21 Express.

Zájemci o koupi bytu či domu kladou často i otázky na technický stav starších bytů a u novostaveb pak na kvalitu provedení.

U starších bytů pak chtějí podle Adámka například vědět, kdy se uskutečnila poslední rekonstrukce, jaký je stav střechy, kudy vedou elektrické rozvody a jestli je možné v bytě provést různé typy úprav, včetně bourání příček a podobně. Na příčky se ptají lidé ale i u novostaveb, kde je pro změnu spíše zajímá, které příčky jsou ze sádrokartónu a které z cihel.

Otázka peněz hraje prim

Současní zájemci o koupi nemovitosti se dotazují hlavně na různé možnosti slev a nejrůznějších akcí na vybavení bytů. Zcela běžně se tak lidé kupříkladu u dvoumilionového bytu dožadují stotisícové slevy.

Většina dotazů potencionálních kupců nemovitostí se tak v posledních třech letech točí hlavně kolem ceny. Lidé chtějí podle zkušeností realitních makléřů vědět, zda cena již obsahuje DPH a co vše zahrnuje. Tedy zda je v ní započteno třeba vybavení bytu, sklep či garážové stání. „Před šesti či sedmi lety se jednat o ceně odvážila jen asi desetina klientů," poznamenává realitní makléř Martin Hušpauer.

Podstatně častěji se také lidé v dnešní době ptají na to, jaké služby zahrnuje provize realitní kanceláři.

Venkov versus město

Otázky před koupí bytu či domu se dále velice často točí i kolem parkování a kvality novostaveb. Zvláště pak ve velkých městech. Na venkově se totiž lidé častěji zajímají o kvalitu sousedských vztahů, občanskou vybavenost a dopravní dostupnost.

U venkovských domů lidi podle realitních expertů Century 21 zajímá i to, z jakých materiálů je dům postaven, kdo je vlastníkem přístupové cesty a jaká je kvalita vody ve studni. 

 

Právě se děje

Další zprávy