Penta ovládla okolí Masaryčky. Centrum Prahy se změní

Zdeněk John
7. 10. 2011 17:02
Penta kupuje většinový podíl v Masaryk Station Investments
Masarykovo nádraží před rekonstrukcí
Masarykovo nádraží před rekonstrukcí | Foto: Jan Langer

Praha - Investiční skupina Penta bude tím, kdo změní podobu Masarykova nádraží a hlavně jeho okolí.

Penta oznámila, že kupuje majoritní podíl ve firmě Masaryk Station Investments, která spolu s Českými drahami vlastní budovy a pozemky v areálu nádraží prostřednictvím Masaryk Station Development.

Kolik zaplatila za možnost vytvořit v historickém centru Prahy vlastně zcela novou malou čtvrť, to ale Penta neprozradila.

Masarykovo nádraží zůstane nádražím, i když se jeho role s velkou jistotou změní. "Není to v naší kompetenci, ale i kdyby bylo, nádraží zůstane nádražím. Je to výhodné i pro náš projekt," řekl Petr Palička, projektový ředitel Penty pro developerské akce.

Území Rudého práva propojené s nádražím

Penta, které už patří velmi blízké budovy České typografie (dřív tu sídlilo Rudé právo) chce totiž z okolí Masaryčky vytvořit centrum obchodů, bytů a kanceláří. Potřebuje tedy, aby odsud nezmizeli lidé, ale naopak, aby do budoucích obchodů jich chodilo co nejvíc. Nádraží k tomu může posloužit, hlavně pokud se podaří naplnit záměr dovést právě sem rychlodráhu z pražského letiště v Ruzyni.

"Počítáme s tím, že nádraží bude zachováno, ale jeho provoz se zracionalizuje. Například náš projekt počítá s tím, že na severní straně nádraží budou dvě koleje pro případnou rychlodráhu z Ruzyně," uvedl předseda představenstva Masaryk Station Development Jan Hromádka.

Penta nyní říká, že je připravena vyslyšet záměr Českých drah k urychlení prodeje pozemků.  Předkupní právo i cenu má zaručenu. Až totiž i formálně ovládne MSI, pak ji budou říkat "pane" i smlouvy z roku 2002, které počítají s cenou 900 milionů korun za 125 tisaíc metrů čtverečních využitelné plochy.

Čeká se na změnu územního plánu Prahy

Cena může jít i dolů, pokud by se nepodařilo v územním plánu zajistit výstavbu právě takto velké plochy a developer by ji musel zmenšovat kvůli požadavkům Prahy.

Uvnitř Masarykova nádraží nyní probíhá rekonstrukce historické střechy, která přijde na 60 milionů korun. Měla by být hotova v listopadu. Investice do okolí budou samozřejmě řádově jiné: ve stovkách milionů až miliardách.

Penta se podle všeho chystá funkčně propojit nemovitosti, které ji už v okolí Masaryčky patří s těmi, které nyní získá prostřednictvím MSI.

"Bývalé Rudé právo už připravujeme k přestavbě," uvedl Palička.

 

Právě se děje

Další zprávy