Brno - Brněnští zastupitelé napočtvrté schválili prodej pozemků, na nichž mělo vyrůst logistické centrum firmy Amazon. Ta už ale na začátku dubna oznámila, že kvůli průtahům dá přednost jiné lokalitě.
Po trojím odmítnutí nyní zastánci prodeje dosáhli těsné většiny. Pro hlasovalo 28 zastupitelů, což je právě nadpoloviční většina v pětapadesátičlenném brněnském zastupitelstvu.
Brno tak schválilo dodatek ke smlouvě, který umožňuje prodej pozemků v průmyslové zóně Černovické terasy, kde chtěl developer CTP Invest postavit obří logistické centrum pro Amazon.
Hlasování není poslední
Zastupitelé ještě musí na jednom z příštích zasedání schválit změnu územního plánu.
Ke kladnému výsledku se dopracovali až po třech odmítnutích různých variant. Po březnovém hlasování vystoupil manažer americké společnosti Tim Collins s tím, že Amazon respektuje zamítavý názor brněnských zastupitelů a svou investici bude směřovat do jiných lokalit ve střední Evropě.
Ani po tomto prohlášení se ale zastánci brněnského projektu nevzdali. Šlo hlavně o brněnskou koaliční ČSSD a developera CTP.
Brno o investici stojí
Brněnští radní i přes odmítnutí představiteli Amazonu opět zařadili bod o hlasování o dodatku do programu úterního zasedání zastupitelstva. Náměstek primátora pro majetek Oliver Pospíšil (ČSSD) to vysvětloval jako vstřícný krok, kterým by Brno naznačilo, že o investici dále stojí.
Developer CTP také nadále pokračoval ve výkupu pozemků pro budoucí dálniční sjezd, což byla podle (neschváleného) návrhu jedna z podmínek pro prodej samotných pozemků pro stavbu logistického centra.
Pokud by byly naplněny i tyto podmínky, měl by Amazon volnou cestu k tomu, aby postavil na Černovických terasách logistické centrum o rozloze 95 tisíc metrů čtverečních, tedy zhruba třinácti fotbalových hřišť. Pro Amazon by to znamenalo investici 2,7 miliardy korun a pro Brno v průměru 1500 až 2000 pracovních míst. Jen za pozemky a kompenzace by město obdrželo 300 milionů korun.
Nekvalitní pracovní místa
Kritici projektu vyčítají nízkou kvalitu pracovních míst ve skladu. Zároveň se obyvatelé jihobrněnských městských částí Slatina a Tuřany obávají, že postavení skladu v sousedství zhorší již tak špatnou dopravní situaci. Doprava vadí i tamním politikům, což může představovat problém při nutné změně územního plánu.
I to bylo jedním z důvodů, proč v brněnském zastupitelstvu už třikrát záměr neprošel. Pokaždé z jiných důvodů. Nejprve bylo v lednu hlasování odloženo, poté v únoru zdůvodňovali zastupitelé odmítnuti kvůli nedostatečným zárukám ohledně stavby potřebného dálničního sjezdu. Poté developer CTP přistoupil na kompromis a do dopravní stavby Ředitelství silnic a dálnic se sám finančně zainteresoval slibem na výkup pozemků pod ním. Na posledním, březnovém hlasování chyběly tři hlasy, aby záměr prošel. Tentokrát vadila odpůrcům nutná změna územního plánu.