Avia znovu ožije. Koupil ji zbrojař Strnad, první auto chce vyrábět už za týden

ČTK ČTK
22. 4. 2016 7:04
Letňanskou automobilku koupila od indické firmy Ashok Leyland skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. V areálu se přitom nyní vyrábějí pouze náhradní díly. Skupina už vlastní i kopřivnickou Tatru. Není tak vyloučeno, že obě automobilky budou spolupracovat.
Foto: Radek Pecák

Praha - Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Informují o tom Hospodářské noviny. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

Podle deníku by se cena transakce mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun, největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál. V něm se nyní dělají už jen náhradní díly. "Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší - zajistit nové objednávky," řekl Hospodářským novinám Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.

Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. "Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní," uvedl Rusek.

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 000 aut ročně, v roce 2012 vyrobila přes 1000 aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobených dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy