Po letní celozávodní dovolené začne v závodě Kvasiny automobilky Škoda příprava sériové výroby zcela nového typu vozu. První skici jeho předobrazu, studie VisionS, která se představí na březnovém autosalonu v Ženevě, automobilka zveřejnila v úterý.
Chystané velké SUV měří na délku 4,7 metru a k dispozici bude ve verzi pro pět, případně sedm cestujících, prozradil Aktuálně.cz zdroj, který již model viděl. "Váš obrázek se autu, které se skutečně začne prodávat, velmi podobá," dodal ještě. Přesně 4,7 m měří na délku i studie VisionS.
O jménu zatím rozhodnuto nebylo, přestože jako velmi pravděpodobné se jeví v médiích již zmiňované označení největšího druhu medvěda hnědého, což je Kodiak. Škoda by ovšem použila jiné písmeno na konci. K zamění za Q. Slovo Kodiaq si totiž společnost Škoda Auto zaregistrovala na Úřadu průmyslového vlastnictví jako obchodní jméno. A navíc v kategorii Sportovně-užitkové vozy (SUV), což je důležitá indicie.
Původně se spekulovalo o jménech Snowman nebo Polar.
Design bude plně svébytný. Měl by zajistit, že si toto auto nikdo nesplete s jiným vozem, ať už značky Škoda, nebo jakékoli jiné. Zdroj redakci prozradil, že se Jozef Kabaň tak trochu oklikou vrátil k tématu dvou párů světlometů na přídi vozu, které před faceliftem ozvláštňovaly vůz Yeti. Tehdy ale byla mlhová světla kulatá, nyní mají údajně tvar podobný hlavním světlometům současné generace modelu Superb. Dvojitá světla se objevila i na přídi VisionS. V nejvyšších verzích by měla mít LED techniku.
Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp
Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>
Ostatně ze Superbu si po technické stránce novinka leccos vezme. "Například palubní deska se té "superbovské" velice podobá," sdělil zástupce jedné z firem, které vyrábějí originální příslušenství Škoda, který měl dokonce možnost si do interiéru sednout. Není však oprávněn poskytovat informace, stejně jako další dva důvěryhodné zdroje, s nimiž jsme o nové škodovce několikrát hovořili.
Podobné jako na současné vlajkové lodi značky jsou rovněž prolisy na boku. "Velmi zajímavá je pak záď. Má v sobě něco z BMW X5, najdeme tu ale také prvky použité u konceptu Škoda Vision C," sdělil další ze zainteresovaných.
Auto se bude nabízet jak s pohonem předních, tak i všech kol. Prvně zmiňovaná varianta dostane jako základní pohonnou jednotku turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI ve výkonnější variantě..
Velké SUV se stane první škodovkou, která bude moci být poháněna rovněž elektřinou. Půjde o systém plug-in hybrid s dojezdem kolem 50 kilometrů čistě na elektřinu. S velkou pravděpodobností ale tento pohon nebude k dispozici v první etapě po startu prodejů vozu.
První zemí, kde se auto na přelomu letošního a příštího roku začne prodávat, bude, jak velí tradice, Česká republika. Následovat budou všechny další důležité evropské trhy, výroba a prodej v Číně začnou na jaře příštího roku. Tam na tento vůz velmi napjatě čekají, protože by měl pozvednout v současné době mírně stagnující prodeje na novou vyšší úroveň.
Nové SUV od Škody a konkurence
Délkou kolem 4,7 m se novinka od Škody dostane na horní hranici kategorie D-SUV, která také bývá označována jako střední třída. Nejlevnější sedmimístný vůz v této kategorii je Nissan X-Trail, který se se třemi řadami sedadel prodává od 593 900 korun. Dalšími přímými konkurenty pro novou škodovku by měly být modely Mitsubishi Outlander, Kia Sorento nebo Hyundai Santa Fe. Přehled všech verzí sedmimístných SUV s cenou do milionu korun si prohlédněte zde.
Žádný z výše uvedených modelů nepatří mezi bestsellery. Lépe se prodávají menší SUV na pomezí kompaktů a střední třídy, například Honda CR-V. I té by měla nová škodovka v levnějších verzích konkurovat. Stejně jako v článku zmíněnému Fordu Kuga a novým generacím kompaktních modelů Kia Sportage, VW Tiguan nebo Hyundai Tucson.
Naopak ve vrcholných verzích může nové SUV od Škody stejně jako Superb přebírat zákazníky i takzvaným prémiovým značkám a jejich modelům Audi Q5, BMW X3 a X5, Mercedes GLC a GLE nebo Volvo XC60.
Ceníky a testy těchto modelů naleznete po kliknutí na jejich aktivní jméno.
O cenách zatím ještě nebylo rozhodnuto, nicméně nebudou prý rozhodně nadsazené a příliš vzdálené od úrovně, na které je nyní model Superb. Auto by totiž mělo konkurovat například i Fordu Kuga, který v současné době startuje na ceně 626 tisíc korun.
Také příplatek za třetí řadu sedaček nemá být příliš velký. "Rozhodně to bude méně než tisíc eur," dozvěděli jsme se. Lze tak počítat s částkou kolem 20 tisíc korun.
Výbava vozu bude obdobná, jakou má současný Superb, pohon všech kol bude vycházet z řešení použitého v letos přicházející nové generaci Volkswagenu Tiguan. Například bude k dispozici volič několika režimů pro různé podmínky při jízdě mimo komunikace. Informace o rychlosti, povolených rychlostních limitech a také navigační příkazy se pak budou zobrazovat na head-up displeji.
Vývojoví pracovníci automobilky Škoda v současné době pracují na vyladění podvozku chystaného velkého sportovně-užitkového vozu například v zimních podmínkách ve Švédsku.